Communication strategy focused on the promotion of systematic donations in potential blood donors

Authors

  • Julio Cesar Candelaria Brito POLICLINICO 5 DE SEPTIMBRE
  • Luis Enrique Pérez Ulloa MINSAP
  • Dalila Aguirre Raya FACULAAD LIDIA DOCE
  • Saidy Yunicet Gallego Pérez WILLIAM SOLER
  • Yaisy Betancourt Alfonso POL ELENA FERNANDEZ DE CASTRO

Keywords:

blood donation program, strategy, communication strategy, health communication.

Abstract

Introduction: The absence of a communication program in the Ministry of Public Health to inform, guide and/or stimulate the active participation of workers, users and the general population in the National Blood Donation Program has been identified.

Objective: To design a communication strategy focused on improving the systematicity and altruism of voluntary blood donations among potential donors.

Development: A technological development study related to health systems and services was carried out between January and December 2020. The strategy was based on theoretical and methodological foundations to satisfy the communicational need. Systematization, analysis-synthesis, functional structural-systemic and modeling were used to support and design the strategy. Theoretical-conceptual support was provided from the Communication Sciences, Social Sciences and Medical Sciences, which have offered concepts, methodologies and theories. The strategy was designed comprising structural or organizational, processual, situational and professional performance components.

Conclusions: It is necessary to improve intersectoral health actions with a communicative approach to reinforce the systematicity of blood donations in potential donors. In this sense, the design, development and implementation of a communication strategy contextualized to the Cuban health system contributes to this purpose.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julio Cesar Candelaria Brito, POLICLINICO 5 DE SEPTIMBRE

ESPECIALITA DE II GRADO EN MGI

Luis Enrique Pérez Ulloa, MINSAP

Especialista de I Grado en MGI y de II en Hematología. Profesor Auxiliar

Dalila Aguirre Raya, FACULAAD LIDIA DOCE

Doctora en Ciencias. Profesora Titular

Saidy Yunicet Gallego Pérez, WILLIAM SOLER

Especialista de I Grado en MGI y en Medicina Física y Rehabilitación

Yaisy Betancourt Alfonso, POL ELENA FERNANDEZ DE CASTRO

ESPECIALISTA DE I GRADO EN MGI

References

1. Dávila M, Saladrigas H. Principios para la gestión de la comunicación pública del patrimonio cultural en la Oficina del Conservador de la Ciudad de Cienfuegos, Cuba. Un estudio de caso. En Universidad Autónoma Metropolitana (Ed.);2016.
2. Martin M. Teoría de la comunicación. La comunicación, la vida y la sociedad. Madrid: Mc Graw Hill; 2007.
3. Costa J. DirCom. Estratega de la complejidad. 2009. Publicaciòn Universitat de Valencia.
4. Scheisnsohn D. omunicaciòn estratégica. Cuaderno 33; 2010; 17-22.
5. Massoni S. Metodologìas de la comunicación estratégica. Del inventario al encuentro sociocultural. Rosario: Ediciones Homo Sapiens. 2013.
6. Martìn J. Reconfiguraciones comunicativas de lo público. Análisis, 2001; 26: 71-88.
7. Rebeil MA. Para una comprensión de la Teorìa Pràctica de la comunicación. Razòn y palabra; 2014; 87.
8. Kaplùn M. Una pedagodìa de la comunicación, La Habana. Ed Caminos; 2002.
9. Pèrez RA. Los 7 cambios de la nueva teoría estratégica. 2018. Disponible en: https://www.tendencias21.net/estrategar/los-7-cambios-de-la-nueva-teorìa-estratègica_a212.html
10. Dàvila M, Saladrigas H. Modelo de gestión de comunicación pública del patrimonio para la oficina del conservador de la ciudad de Cienfuegos. Tesis en opción al grado de Doctor en Ciencias de la Comunicaciòn. Universidad de La Habana: 2018.
11. Herrera D. Televisiòn y desarrollo : articulaciones desde lo local. Propuesta de modelo de televisión local para el desarrollo de los municipios cubanos. Tesis en opción al grado de Doctor en Ciencias de la Comunicaciòn. Universidad de La Habana: 2015.

Published

2021-02-05

How to Cite

1.
Candelaria Brito JC, Pérez Ulloa LE, Aguirre Raya D, Gallego Pérez SY, Betancourt Alfonso Y. Communication strategy focused on the promotion of systematic donations in potential blood donors. INFODIR [Internet]. 2021 Feb. 5 [cited 2025 Sep. 18];(36). Available from: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/1061

Issue

Section

Review or Position Articles