Teaching-care results achieved by the Pedro Borrás Astorga University Polyclinic. Year 2017

Authors

  • Raidel González Rodríguez Policlínico Universitario Pedro Borrás Astorga. Pinar del Río, Cuba
  • José Guillermo Lozano Cordero Policlínico Universitario Pedro Borrás Astorga. Pinar del Río, Cuba

Keywords:

Comprehensive General Medicine, study, medical education

Abstract

Introduction: Teaching, research, care and administrative results achieved by teaching polyclinics over the years have made it possible to guarantee quality standards in the quality of life and health services to the population. Objective: To describe the results achieved by the Pedro Borrás Astorga University Polyclinic during the year 2017.

Method: A descriptive, transversal study was carried out, with qualitative emphasis in the Pedro Borrás Astorga University Polyclinic at0 city of Pinar del Río in 2017, rewarded by the dialectical materialist method which allowed to use theoretical and empirical methods. This study was approved by the scientific and ethical councils of the institution.

Results: The teaching and medical care results at the institution were described based on educational, research and medical care achievements during 2017 period, expressed in absolute and relative frequencies.

Conclusions: The main teaching-care results have been an expression of the achievements by students and professionals of this facility, as well as a reference guide for new projections or commitments that impact on the improvement of the state of health and quality of life in inhabitants belonging to the area of Health.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raidel González Rodríguez, Policlínico Universitario Pedro Borrás Astorga. Pinar del Río, Cuba

Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral. Profesor Asistente. Investigador Agregado. Jefe de Departamento Docencia Médica. Policlínico Universitario Pedro Borrás Astorga. Pinar del Río, Cuba

José Guillermo Lozano Cordero, Policlínico Universitario Pedro Borrás Astorga. Pinar del Río, Cuba

Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral. Instructor. Director. Policlínico Universitario Pedro Borrás Astorga. Pinar del Río. Cuba.

References

1- Alonso Díaz NL. Evolución dialéctica de la función docente educativa del especialista en Medicina General Integral.Educ Med Sup [Internet]. 2013 [citado 15 Ene 2018]; 27(4): 392-403. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000400008

2- López Espinosa GJ, Navarro Aguirre L, López Castellanos D, Rodríguez Hernández M, Quintana Mujica R, Rodríguez Cruz O. Satisfacción de los actores con el proceso de enseñanza-aprendizaje en el Proyecto Policlínico Universitario. EDUMECENTRO [Internet]. 2012 [citado 15 Ene 2018]; 4(2): [aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/168/337

3- Rodríguez HernándezM, Jacinto HernándezL, López EspinosaG, García ÁguilaE, Orozco MuñozC.Valoración de la ejecución del IX semestre del modelo Policlínico Universitario de la carrera Medicina. EDUMECENTRO [Internet]. 2012 [citado 15 Ene 2018]; 4(1): [aprox. 7 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/151/305

4- Segredo Pérez AM, Perdomo Victoria I. Educ Med Super [Internet]. 2012 [citado 17 Ene 2018];26(2):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000200011&lng=es&tlng=es

5- Vela Valdés J, Fernández Sacasas JA, Álvarez Sintes R. Política de formación médica para la atención primaria de salud y el papel de la asignatura Medicina General Integral en el currículo. Educ Med Sup [Internet]. 2012 [citado 17 Ene 2018];26(2): 259-270. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000200009

6- Montano Luna JA, Gómez Padrón EI, Rodríguez Milera JD, Lima Sarmiento L, Acosta Gómez Y, Valdés Parrado Z. El tutor en el proceso de formación del especialista de Medicina General Integral.Educ Med Super [Internet]. 2011[citado 17 Ene 2018];25(2):1-16. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es

7- González Cárdenas L, Sotolongo Minerva N, Rivera Michelena N, Ruíz González M, García Navarro ZD. Comportamiento de la función docente-educativa del especialista en Medicina General Integral.Educ Med Super [Internet]. 2011 [citado 19 Ene 2018];25(2):40-7. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000200004&lng=es&nrm=iso

8- Más Camacho MR, Cabrera Acosta Armando Rl, Lumpuy González JA. Resultados docentes en Informática Médica. Educ Med Super [Internet]. 2014 Dic [citado 19 Ene 2018];28(4):688-698. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000400008&lng=es

9- Cardentey García J, González Rodríguez R. Aspectos acerca de la superación profesional en la educación médica. Educ Med Super [Internet]. 2015 [citado 19 Ene 2018];30(1):[aprox. 6 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/624

10- Espinosa Álvarez RF, López Espinosa JA. Necesidades de aprendizaje sobre la función investigativa en Medicina General Integral. Educ Med Super [Internet]. 2014 [citado 19 Ene 2018];28(3):498-505. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000300010&lng=es

11- Galván Ramírez R, Fernández Vidal A. La investigación científica: reto y compromiso actual para la Medicina General Integral. Medisur [Internet]. 2013 [citado 21 Ene 2018];11(6):712-714. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2013000600015&lng=es

12- Vázquez Sarandeses JE, Montoya Rivera J, Almaguer Delgado AJ, García Céspedes ME. La formación profesional en medicina general integral: una mirada crítica sobre la relación médico-paciente. MEDISAN [Internet]. 2014 [citado 21 Ene 2018];18(10):1475-1483. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192014001000020&lng=es

Published

2018-03-28

How to Cite

1.
González Rodríguez R, Lozano Cordero JG. Teaching-care results achieved by the Pedro Borrás Astorga University Polyclinic. Year 2017. INFODIR [Internet]. 2018 Mar. 28 [cited 2025 Oct. 3];(27):37-45. Available from: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/462

Issue

Section

Original Articles