Educational activities supported by intersectorality in the face of the confrontation against COVID-19

Authors

Keywords:

educational actions, intersectorality, COVID-19, research, confrontation

Abstract

Introduction: In Cuba the risk of contracting the disease from COVID-19 is currently low, due to the State's willingness to attend to public health as a priority. This has made it possible to organize a group of actions aimed at the joint search for solutions that prevent the spread of the pandemic in the country.
Objective: To evaluate the impact of the educational activities, developed by the offices 8 and 9, of the Artemisa municipality, supported by intersectorality, for the confrontation against COVID-19.
Methods: A non-experimental, transectional and exploratory study was carried out in the medical offices of family 8 and 9 of the "Adrián Sansaricq" Teaching Polyclinic of the municipality of Artemisa during the months of March to May 2020. For the research, a system of educational activities aimed at the population of the study areas.
Results: Knowledge and skills were multiplied within the families and from these towards the community, mainly, in the confrontation of irresponsible behaviors of individuals, in the face of the measures adopted by the health authorities and the technique of Positive, Negative and Interesting to evaluate the state of opinion of citizens regarding the activities received.
Conclusions: Intersectorality in the confrontation against COVID-19, stands as a tool for the development of health actions, in the event of epidemiological situations

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Gladys Peñalver Sinclay, Facultad de Ciencias Médicas de Artemisa

Licenciada en Español  y Literatura. Máster en Didáctica del Español y la Literatura . Profesora Auxiliar . Jefa del Departamento de Cuadros de la FacultaddeCiencias Médicas de Artemisa

Janitzia Pérez Collado, Facultad de Ciencias Médicas de Artemisa

Máster en Ciencias. Profesora Auxiliar de la Facultad de Ciencias Médicas de Artemisa

Lareisy Borges Damas, Facultad de Ciencias Médicas de Artemisa

Doctora en Ciencias. Profesora Titular. Investigadora Agregada de la Facultad de Ciencias Médicas de Artemisa

Lanais Peñalver Sinclay, Facultad de Ciencias Méduicas de Artemisa

Especialista de Primer Grado en Pediatría. Instructora del Hospital  la Facultad de Ciencias Médicas de Artemisa

Rolando Sánchez Machado, Hospital General Docente “Ciro Redondo García”.

Especialista de Primer Grado en Ginecobstetricia. Máter en Ciencias. Profesor Auxiliar del Hospital General Docente “Ciro Redondo García”.

Beatriz Torres Pérez, Facultad de Ciencias Médicas de Artemisa.

Especialista de Primer Grado en MGI. Profesora Asistente de la Facultad de Ciencias Médicas de Artemisa.

References

1. Zhou Wang. Consejos basados en la ciencia del manual de prevención de coronavirus que podrían salvar su vida 101. 2020, www.skyhorsepublishing.com

2. Portal Miranda JÁ, Corratgé Delgado H, Vidal Ledo MJ. Objetivos, retos y prioridades del MINSAP, 2019. INFODIR [Internet]. 2018 [citado 28 Ago 2019];0(29):[aprox. 4 p.]. Disponible en: http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/590

3. Castell-Florit Serrate P, Acevedo Martínez M, Vidal Ledo MJ. La intersectorialidad en Cuba: una fortaleza para el enfrentamiento a la COVID-19. INFODIR [Internet]. 2020 [citado 21 may 2020]; 0(32):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/836

4. Castell-Florit Serrate, P. Gispert Abreu, E de los A. Intersectorialidad. Selección de lecturas. CEDIH, La Habana 2016, pag.34.

5. Morales Ojeda R. Conferencia Magistral. III Convención Cuba Salud 2018. La Habana, Cuba: Palacio de las Convenciones; 2018.

6. Fabré Machado I, Rodríguez González DR. Aporte desde el trabajo comunitario en Cuba para enfrentar la COVID-19. INFODIR [Internet]. 2020 [citado 21 May 2020];0(32):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/812

7. Aguilar-Guerra J, Martínez-Muñoz L, Hernández-González B. Resultados del examen estatal de residencia de la especialidad Medicina General Integral, facultad “Miguel Enríquez”. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta. 2018; 43(6). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/1339.

8. González Rodríguez R, Lozano Cordero J G, Chala Castañeda I, Lago Carballea O, Pestana Morales M C. Análisis de la situación de salud en un consultorio médico. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2017 Mar [citado 2020 Feb 05] ; 33( 1 ): 34-43. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252017000100004&lng=es.

9. Yépez P, Alvarez Sintes R, Barcos Pina I. Una visión salubrista de la convergencia estratégica para la agenda 2030 de Desarrollo Sostenible. Rev. Cubana Salud Pública [Internet]. 2020 [citado 2020 May 25]; 46(1):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/view/1644

10. Obregón Martin M, Alonso de la Torre B. Manual evaluación del impacto de la capacitación. Ministerio de Salud Pública. 2014.INFODIR: 19: 96-111.

11. Guevara de León T, Oropesa Molerio M, Endo Milán JY, Quintero Rodríguez M, Hernández Hernández V, González Martínez E. Superación profesional en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara. Su progresión entre 2012-2014. Edumecentro [Internet]. 2016 [citado 2020 May 25]; 8(2):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/649

12. Pardo Herrera I, Pardo Herrera A C, Franco Puente N. Percepción de la pasantía en promoción de la salud como estrategia de la atención primaria en salud. Rev Cubana Med. Gen. Integr. [Internet]. 2016 Dic [citado 2020 Mayo 03]; 32 (4): 1-11. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252016000400011&lng=es.

13. Rodríguez Aguilera F, Cárdenas Carvajal M, Cruz Brito C, Mejías Chao L. Acciones para el enfrentamiento a enfermedades reemergentes: impacto en la formación del estudiante de Medicina. EDUMECENTRO [Internet]. 2017 Mar [citado 2020 Mar 09]; 9 (1): 249-255. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000100015&lng=es.

Published

2020-07-02

How to Cite

1.
Peñalver Sinclay AG, Pérez Collado J, Borges Damas L, Peñalver Sinclay L, Sánchez Machado R, Torres Pérez B. Educational activities supported by intersectorality in the face of the confrontation against COVID-19. INFODIR [Internet]. 2020 Jul. 2 [cited 2025 Oct. 19];(33). Available from: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/907

Issue

Section

Original Articles