The social perspective in medical education as a fundamental element of sustainable development

Authors

Keywords:

desarrollo sostenible, enfoque social, ciencia, tecnología, sistemas sanitarios, recursos humanos

Abstract

Introduction: Sustainable Development Goal 4 posits education as an integral element of development by encouraging people to change their way of thinking and thus work towards sustainability. Political, social and economic approaches influence the development of health and education systems. The proper link between these elements enhances governmental efforts to improve professional training and thus the health of the population.

Objective: To analyze the contribution of the social approach in medical education as a fundamental aspect in achieving sustainable development.

Development: The study was developed on the basis of qualitative research methods and techniques that allowed a critical analysis of the information collected, being the methods of the theoretical level the analytical-synthetic and the historical-logical and as a technique for collecting information to the interview.

Conclusions: There is a marked social approach in educational training, the existing human resources and scientific-technical capacities together with the development of the health system constitute a strength, which has an impact on the health of the population.

Keywords: sustainable development; social approach; science; technology; health systems; human resources.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Evelyn Martínez Cruz, Ministerio de Salud Pública

Jefa del Departamento de Organismos Internacionales de la Dirección de Relaciones Internacionales y Cooperación

Digna Edelsys Hernández Meléndrez, Escuela Nacional de Salud Pública

Doctora en Ciencias Psicológicas. Profesora e Investigadora Titular, Escuela Nacional de Salud Pública

Tomás Reinoso Medrano, Escuela Nacional de Salud Pública

Doctor en Ciencias de la Salud. Profesor e Investigador Titular. Escuela Nacional de Salud Pública.

References

1. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible. 2017, Francia. [acceso 9/7/2021]; Disponible en: https://es.unesco.org/sdgs

2. De la Rosa D, Giménez P, De la Calle C. Educación para el Desarrollo Sostenible: el papel de la universidad n la Agenda 2030. Transformación y diseño de nuevos entornos de aprendizaje. Rev Prisma Social Nº 25 / 2º trimestre, abril 2019 | ISSN: 1989-3469. [acceso 9/7/2021]; Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6972165

3. Kestin, T., Belt, M. van den, Denby, L., Ross, K., Thwaites, J. & Hawkes, M. (2017). Cómo empezar con los ODS en las universidades. Una guía para las universidades, los centros de educación superior y el sector académico. [acceso 9/7/2021]; Disponible en: https://reds-sdsn.es/wp-content/uploads/2017/02/Guia-ODS-Universidades-1800301-WEB.pdf

4. Buss PM, Ferreira JR: Critical essay on international cooperation in health. RECIIS –Eletr Rev of Com Inf Innov Health. 2010;4(1):87. [www.reciis.cict.fiocruz.br]e-ISSN 1981-6286 [acceso 26/1/2019]; Disponible en: https://pdfs.semanticscholar.org/8be3/3ef56c24db7f7015723b6fcfe92507fcee34.pdf

5. Sebastián J. Conocimiento, cooperación y desarrollo. Revista CTS, nº 8, vol. 3, Abril de 2007 (pág. 195-208) [acceso 21/1/2021]. Disponible en: http://www.revistacts.net/wp-content/uploads/2020/01/vol3-nro8-doss12.pdf

6. Ferreira JR. Estrategias internacionales en educación médica: asistencia técnica y cooperación técnica. Educación. Médica y Salud. 1976; 10(4):335-44.

7. Baute Álvarez, L. M., Iglesias León, M., & Suárez Suárez, G. (2015). El desarrollo sustentable en la universidad cubana. Algunas reflexiones. Revista Universidad y Sociedad [seriada en línea], 7 (2). pp. 78-85. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/

8. Yanes Watson, Berta Irailis, Alegría Puertas, Marlies, & Mc Donald Torres, Eddy. (2020). La educación: factor principal para el desarrollo local. EduSol, 20(72), 15-31. Epub July 06, 2020. Retrieved July 12, 2021, from http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000300015&lng=en&tlng=es.

9. Echeverri Hernández, José Vitalino. (2010). Relaciones entre las ciencias sociales y el campo de la salud. Revista de Psicología Universidad de Antioquia, 2(2), 47-55. Recuperado el 02 de febrero de 2021, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-48922010000200005&lng=pt&tlng=es

10. Castell-Florit Serrate P, Mas Bermejo P. Cuba: time to expand health in all policies. MEDICC Review. 2016; 18 (4). [acceso 10/10/2020]; Disponible en: https://doi.org/10.1590/ medicc.2016.184400011

11. Rojas Ochoa F. Salud Pública. Medicina Social. Editorial de Ciencias Médicas, 2009. 254 p. tab., gráf. ISBN 978-959-212-436-3.

Published

2021-11-10

How to Cite

1.
Martínez Cruz E, Hernández Meléndrez DE, Reinoso Medrano T. The social perspective in medical education as a fundamental element of sustainable development. INFODIR [Internet]. 2021 Nov. 10 [cited 2025 Sep. 21];(38). Available from: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/1172

Issue

Section

Review or Position Articles