Towards a developmental university in the health system

Authors

Keywords:

university, intentionality, internalization, managers, leadership

Abstract

Introduction: The guarantee of progress and sustainability of a medical university, constitutes a complex task, which like Higher Education itself and Health Systems, demands an innovative vision and intentional efforts of the managers and the rest of the professionals in those institutions.

Objective: To present, with a holistic approach, recommendations that contribute to the construction of developmental universities in the health system.

Development: Based on the renovating ideas of the President of the Republic, Miguel Díaz-Canel Bermúdez and the results of the research carried out by the authors of this article, recommendations are issued on the necessary and pertinent recognition of these high centers of study as developmental entities, in which science and innovation play a leading role. In these, it is necessary to count, intentionally, with the internalization by all the actors, and especially by their directors, of the objectives that they should achieve in professional training and postgraduate education and in the impacts that both their scientific results and the training of human resources produce in favor of society.

Conclusions: The success and development capacity of a medical university should be achieved with the intentionality of the strategic projection of all processes, in the exercise of a leadership supported by capabilities and professional ethics.  To this end, efforts should be directed, with a holistic approach, towards the consistent achievement of this objective, by specifying as a substantive element, the training in scientific and research management of university managers. A permanent dialogic activity of these with the scientific bodies should contribute to the enhancement of a professional culture that sustains the quality of the substantive processes of higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iván Ramón Gutiérrez Rojas, Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila, Cuba

Dr.C. Educacionales. Profesor consultante en la Dirección de Ciencia, Tecnología e Innovación de la Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila, Miembro del Consejo Científico provincial de Salud

Eva De la Nuez Ramos, Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila

Directora Dpto formación para el pre y el posgrado. Médica, Especialista de Segundo Grado, Profesora Auxiliar

Yurisan Espinosa Ponce, Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila

J´ de la Dirección de ciencia, tecnología e innovación, Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila. Profesora Auxiliar

References

1. Díaz-Canel Bermúdez M, Fernández-González A. Gestión de gobierno, educación superior, ciencia, innovación y desarrollo local. Retos de la Dirección. 2020. [acceso 05/10/21]; 14(2): 5-32. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ rdir/v14n2/2306-9155-rdir-14-02-5.pdf
2. Díaz-Canel Bermúdez M. Modelo de gestión del gobierno orientado a la innovación. Revista Cubana de Administración Pública y Empresarial. 2020. [acceso 05/10/21]; 4(3): 300-321. Disponible en : https://www.researchgate.net/ publication/344398704
3. Díaz-Canel Bermúdez M. ¿Por qué necesitamos un sistema de gestión del Gobierno basado en ciencia e innovación? Anales de la Academia de Ciencias de Cuba. 2021. [acceso 05/10/21]; 11(1). Disponible en: http://www.revistaccuba.sld.cu/index.php/revacc/article/download/1000/1079
4. Díaz-Canel Bermúdez M, Alarcón-Ortiz R, Saborido-Loidi JR. Potencial humano, innovación y desarrollo en la planificación estratégica de la educación superior cubana 2012-2020. Revista Cubana de Educación Superior. 2020. [acceso 10/10/21]; (39)3. Disponible en: http://www.rces.uh.cu/ index.php/RCES/ article/ view/383
5. García-Céspedes ME, Fuentes-González HC, Zaldívar-Álvarez E, Bell-Castillo J. Aportes de las investigaciones pedagógicas a la educación médica cubana. Medisan. 2019. [acceso 20/01/21]; 23(6). Epub 20-Dic-2019. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-301920 1900 0601045
6. Fuentes HC, Montoya-Rivera J, Fuentes-Seisdedos L. La formación en la Educación superior desde lo holístico, complejo y dialéctico de la construcción del conocimiento científico. Universidad de oriente. Centro de estudios de educación superior "Manuel F. Gran". Santiago de Cuba; 2011
7. Fernández JA. El principio rector de la Educación Médica cubana. Un reconocimiento a la doctrina pedagógica planteada por el profesor Fidel Ilizástigui Dupuy. Educación Médica Superior. 2013. [acceso 25/02/20]; 27(2):239-248. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/ resumen.cgi? idarticulo= 43127
8. Gutiérrez-Rojas IR. Estrategia didáctica para el proceso de formación en gestión científico-investigativa de los médicos asistenciales docentes. Tesis doctoral. Centro de estudios educacionales Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez; 2021
9. Gutiérrez-Rojas IR, Peralta-Benítez H, Fuentes-González HC. Modelo de la dinámica docente asistencial del proceso formativo de la gestión científico investigativa en el Sector de Salud. Opunt.brav. En Cienc. e innov. Tecnol. X. Cap. Ciencias de la Salud; 2019. Disponible en: http://edacunob.ult.edu.cu/ bitstream/123456789/ 112/1/Ciencia% 20e %20Innovaci%C3% B3n%20 Tecnol%C3%B 3gica %20 Vol.% 20X.pdf
10. Veranes-Garzónna I, Peñalver- Sinclay AG, Jorna-Calixto AR, Valdivieso- Gutiérrez Y. Liderazgo en salud, motivación e inteligencia emocional. Información para directivos de la Salud. 2021. [acceso 20/11/21]; 34:e_846. Disponible en: http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/ view/ 846/1273
11. Estrada-Sentí V, Benítez- Cárdenas F. La gestión del conocimiento en la nueva universidad cubana. Rev. Universidad y Sociedad. 2010. [acceso 20/12/15]; 2(2). Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/download/39/38/0
12. Gutiérrez-Rojas IR, Granados-Hernández D, Rodríguez-Torrecilla K, Gutiérrez-Gómez S. Necesidad de cambiar los enfoques de trabajo en las investigaciones en salud. Mediciego. 2014. [acceso 13/12/14]; 20 (Supl.2). Disponible en: http://www.revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/ 43/333
13. Briones-Kusactay VH, Tartabull-Contreras Y. La innovación tecnológica y la gestión del conocimiento en el contexto socio-productivo del siglo XXI. Revista Universidad y Sociedad.2016. [acceso 05/10/21]; 8(2):174-178. Disponible en: http://rus.ucf.edu.cu/
14. del Pozo Rodríguez, PP. Desafíos de la ciencia, la tecnología y la innovación en la universidad por el desarrollo sostenible. Pedro Pablo del Pozo Rodríguez, Allan Pierra Conde. La Habana: Editorial Universitaria (Cuba), 1a. ed; 2020
15. Ribadeneira CN, Fuentes L, Fuentes H, Montoya, J. La investigación científica de avanzada el proceso de la investigación científica en su diversidad. Universidad Estatal de Bolívar. Guaranda-Ecuador; 2019. Disponible en: http://www.ueb.edu.ec/app/editorial/ index.php/editorial/ catalog/ view/ 6/6/105-1
16. Gutiérrez-Rojas IR, Peralta-Benitez H, Fuentes González HC. Cultura científica y cultura científico investigativa. Humanidades Médicas. 2018. [acceso 15/11/18]; 18(1): 8–19. Disponible en: http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/ index.php/ hm/article/ view/1179
17.Vigotsky L. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Primera ed. Editorial crítica., Grupo editorial Grijalbo. Barcelona; 1978
18. Gramsci A. Cuadernos de la Cárcel, 2 (1930-1932). Ediciones Era. Universidad Autónoma de Puebla; 1999. Disponible en: https://ses.unam.mx/ docencia/ 2018I/Gramsci1975_CuadernosDeLaCarcel.pdf
19. Resumen del encuentro del primer secretario del Partido Comunista de Cuba y presidente de la República Miguel Díaz Canel Bermúdez con la Academia de Ciencias; 2021. Disponible en: https://www.youtube.com/ watch?v=cbsTMxCAmjA Video ACC 4 de noviembre
20. León-Robaina R, Madera-Soriano I. La internacionalización universitaria, un imperativo de la educación superior en el contexto latinoamericano actual. Revista Encuentros. 2016. [acceso 18/09/20]; 14(02):.43- 59. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1692-585820 16000200 043 &script =sci_abstract&tlng=es
21. Medina-González I, Tafur-Castillo JDS, Vigil de Hernández MA, Hernández- García R. La internacionalización y el desarrollo de la Enfermería como ciencia desde los intercambios científicos. Educación Médica Superior. 2018. [acceso 09/12/18];;32(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_ arttext & pid=S0864-21412018000400023
22. Gutiérrez-Rojas IR, Ballbé-Valdés A, Peralta Benítez H. Sistematización del proceso de investigación formativa en la carrera de Medicina. Humanidades Médicas. 2020.[acceso 21/12/20]; 20(3):625-638. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v20n3/1727-8120-hmc-20-03-625.pdf

Published

2022-04-14

How to Cite

1.
Gutiérrez Rojas IR, De la Nuez Ramos E, Espinosa Ponce Y. Towards a developmental university in the health system. INFODIR [Internet]. 2022 Apr. 14 [cited 2025 Oct. 21];(39). Available from: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/1259

Issue

Section

Review or Position Articles