Methodological design for the marketing strategy of health education services
Keywords:
methods, techniques, educational services, HealthAbstract
Introduction: The Ministry of Public Health of Cuba offers international educational services, through undergraduate courses, training, diplomas, master's degrees and doctorates, aimed at foreigners financed by governments or self-financed; the latter, as an alternative aimed at strengthening their export management. The call of international organizations to increase investment in higher education to maintain quality and equity, is an opportunity to enter the market, but it requires having competitive services, due to their quality and diversity, taking advantage of the potential of the System Nacional de Salud and make them stand out for their quality and humanism.
Objective: To expose the methods, techniques and procedures used in the research carried out to design a marketing strategy for educational health services, in each of the stages in which it was passed to reach the partial and final results.
Development: The design of strategies for educational services at the international level requires having adequate methodological tools for research that allow obtaining the required inputs.
Conclusions: The methods, techniques and procedures used in the research allow the design of a marketing strategy for Cuban health educational services with a pertinent, updated, scientific, necessary and applicable approach. The necessary inputs were obtained, they constitute arguments in favor of considering that there is a methodological tool for addressing this type of project for Cuba and certain regions and countries.Downloads
References
2- Santos Joana Vieira-dos, Gonçalves Gabriela. Organizational Culture, Internal Marketing, and Perceived Organizational Support in Portuguese Higher Education Institutions. Rev. psicol. trab. organ. [Internet]. 2018 [consultado 2022 May 09]; 34(1): 38-41. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622018000100038&lng=es. https://dx.doi.org/10.5093/jwop2018a5
3- Mantua-Kommonen K. Educational Travel Best Practices 2020. [Internet]. Business Finland/Visit Finland, Helsinsky, Finlandia; 2021. Disponible en: https://www.businessfinland.fi/4a8272/globalassets/julkaisut/visit-finland/tutkimukset /2020/educational_travel_manual_0910_final_pakattu.pdf
4- Tabassum A, Qamar AH y Shahzadi U. Impact of International Trade of Higher Education on Universities’ Performance. Global Regional Review. [Internet]. 2020 [consultado 2022 may 09]; V (II): 237-245. Disponible en: https://www.grrjournal.com/jadmin/Auther/31rvIolA2LALJouq9hkR/3KeEVyfFUL.pdf
https://doi.org/10.31703/grr.2020(V-II).25
5- UNESCO. Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: Visión y acción. Conferencia Mundial sobre Educación Superior en el siglo XXI. Visión y acción [Internet]. París: ED-98/ CONF.202/3; 1998. [consultado 2022 May 09]. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000113878_spa
6- UNESCO I-. Declaración de la Conferencia Regional de la Educación Superior en América Latina y el caribe -CRES- 2008. Unipluri [Internet]. 24 de marzo de 2009 [citado 9 de junio de 2022]; 8(2). Disponible en: https://revistas.udea.edu.co/index.php/unip/article/view/955
7- UNESCO Conferencia Mundial sobre Educación Superior. UNESCO. Mayo 2022 [Internet]. [consultado 2022 jun 01]. Disponible: https://www.iesalc.unesco.org/2021/08/02/mayo2022-iii-conferencia-mundial-de-educacion-superior-whec/
8- CEPAL. Agenda 2030 para el desarrollo sostenible. [Internet]. [consultado 2022 jun 09]. Disponible: https://www.cepal.org/es/temas/agenda-2030-desarrollo-sostenible/acerca-la-agenda-2030-desarrollo-sostenible
9- Organización Mundial del Comercio. El Acuerdo General sobre el Comercio de Servicios (AGCS): objetivos, alcance y disciplinas. [Internet]. [consultado 2022 jun 09]. Disponible en: https://www.wto.org/spanish/tratop_s/serv_s/gatsqa_s.htm
10- Bruce, D. Tendencias Mundiales sobre el financiamiento en la Educación Superior. Revista Educación Superior y Sociedad. 2011; 16 (1): 50-87.
11- Mundo potsgrado. Las mejores universidades del mundo según THE World University Rankings 2021. [Internet]. [consultado 2022 jun 09]. Disponible en: https://www.mundoposgrado.com/las-mejores-universidades-del-mundo-segun-the-world-university-rankings-2021/
12- Unidad Central de Cooperación Médica. Prólogo del Anuario Estadístico. Reunión de Jefes de Misiones, julio, 2019. [CD-ROOM]. La Habana: UCCM; 2019.
13- MINSAP. Carpeta Metodológica de Colaboración Médica. La Habana; 2019.
14- Colectivo de autores .Perfeccionamiento de la actividad económica. Plaza de la Revolución: Empresa Editorial Poligráfica Félix Varela; 2011
15- VI Congreso el Partido Comunista de Cuba. Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. La Habana: Editora Política; 2011.
16- Comercializadora de Servicios Médicos Cubanos, S.A. [Internet]. [consultado 2022 jun 09]. Disponible en: http://www.smcsalud.cu/smc/es/qsomos
17- Gonzalez Pérez J. Propuesta de esquema para la captación de recursos financieros en la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana [Tesis de Diplomado]. La Habana: Escuela Superior de Cuadros del Estado y del Gobierno; 2013.
18- Asociación Médica Mundial. Principios éticos para la investigación médica en seres humanos. 2006. AMM. [citado 2011 Ago 18]. Disponible en: http://www.uchile.dl/doc/helsinky.htm.
19- Delgado-Sánchez O, Suárez-Lugo N, Rodríguez-Cabrera A. Procedimiento para el pesquisaje auditivo universal en la población neonatal, Cuba, 2018. Revista Cubana de Salud Pública [Internet]. 2021 [citado 9 May 2022]; 47 (2) Disponible en: http://www.revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/view/2328
20- Dobrov, GM, Smirnov, L. P. Forecasting as a means for scientific and technological policy control. Technological Forecasting and Social Change. 1972. [acceso 14/01/2022]; 4(1): 5-18. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/0040-1625(72)90043-1
21- Alonso González R, Bayarre Vea H, Artiles Visbal L. Construcción de un instrumento para medir la satisfacción personal en mujeres de mediana edad. Rev Cubana Salud Pública. 2004 [acceso 14/05/2022]; 30 (2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086434662004000200006&lng=es.
22- Ministerio de Educación Superior. Sistema de Evaluación y Acreditación de
Carreras Universitarias (SEACU). La Habana: MES; 2014.
23- Ministerio de Educación Superior. Sistema de Evaluación y Acreditación de
Maestrías de la República de Cuba. (SEA-M) La Habana: MES; 2014.
24- Ministerio de Educación Superior. Sistema de Evaluación y Acreditación de los
Programas de Doctorado de la República de Cuba (SEA-Dr). La Habana: MES;
2014.
25- Ministerio de Educación Superior. Sistema de Evaluación y Acreditación de
Instituciones de Educación Superior (SEA-IES) La Habana: MES; 2014.
26- Ministerio de Educación Superior. Sistema de Evaluación y Acreditación de
Especialidades de Postgrado. (SEA-EP) La Habana: MES; 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have published with this journal, accept the following terms:
a. The authors will keep their copyright and guarantee the magazine the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work as long as the author and first publication of this magazine are indicated.
b. The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g.: in institutional telematic archives or in their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work. (See The effect of open access).