Tutorial training for administrative leaders and reserves from the areas of Economy and Services in Higher Medical Education
Keywords:
Tutorial training, administrative leaders and reserves, higher medical education, formation and developmentAbstract
Introduction: The tutorial training proposed is focused on the formation and development of the administrative leaders and reserves from the areas of Economy and Services in Higher Medical Education, based on which an analysis from an active an innovative perspective was carried out to favor a participating learning to sustain these people’ upgrading, but also its educative character.
Objective: To contribute to enhance the quality of the process of formation and development of the administrative leaders and reserves from the areas of Economy and Services in Higher Medical Education, through a reflexive analysis of the tutorial training
Positioning of the authors: The tutorial training proposed was important for the formation and development of the administrative leaders and reserves from the areas of Economy and Services in Higher Medical Education. There are few studies carried out on this subject matter, and they are not focused on the context analyzed by the authors, so that they were not enough to upgrade the present limitations in the above-mentioned administrative leaders and reserves.
Conclusions: The study carried out was oriented towards the necessity of establishing new kinds of upgrading methods of the actors object of analysis who, on the other hand, require a process of formation and development where emphasis is to be made on knowing how to do things. At the same time, it has been considered to be a reliable kind of activity for the post-graduate education that facilitates the intervention in key processes for the formation and development of the administrative leaders and reserves that has been poorly treated as an alternative to attain theory and practice.Downloads
References
2. Rizo Vázquez AC, Pérez Lemus JF, Taureaux Díaz N, Gasca Hernández E, Román Pleins R, Cejas Valdés L A. Caracterización del tutor como figura central en la formación del médico general integral. Educación Médica Superior. 2021 [acceso 22/11/2023]; 35(3): e2248. Disponible en: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
3. Salazar-Duany Z, Cardoso-Camejo L, Panesso-Patiño V. El tutor, eslabón fundamental en el proceso formativo: una mirada desde la educación avanzada. Medisur. 2022 [acceso 2/1/24]; 20(1): [aprox. -18 p.]. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/5338
4. Rizo Vázquez A C, Casanova Acosta X, Cardoso Camejo L. Preparación del tutor en el proceso formativo del médico general integral. Pedagogía Profesional.
2022 [acceso 22/11/2023];2022 Feb 15] Volumen 20, no. 1. [aprox. 10 p.]. Disponible en: ttp://revista.ucpejv.edu.cu/index.php/rPProf
5. Rodríguez López M. Modelo del proceso de formación del profesor tutor para la carrera de Enfermería: estrategia para su implementación en la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río, Cuba. [ tesis en opción del Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. Pinar del Río, Cuba. Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. 2015 [acceso 22/11/2023]. Disponible en: https://rc.upr.edu.cu/jspui/bitstream/DICT/3881/1/Medardo%20Rodr%C3%ADguez%20L%C3%B3pez.pdf
6. Franco de la Yglesia YA, Cuña Quintana BL, Gómez LLoga TC. Estrategia de superación para la preparación de tutores en el segundo año de la carrera de Medicina. Roca. 2022 [acceso 24/11/23] Volumen 18, Número 3: 189- 206. Disponible en: https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3411/7736
7- De la Cruz Flores G, Chehaybar y Kury E, Felipe Abreu L. Tutoría en educación superior: una revisión analítica de la literatura. Educación Superior. 2011[acceso 22/11/2023]; Vol. XL (1), No. 157, 189-209. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v40n157/v40n157a9.pdf
8. Gaceta Oficial de la República de Cuba No. 30. Decreto-ley No. 13 Sistema de trabajo con los cuadros del estado y del gobierno y reservas. 2021 [acceso 22/11/2023]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu › constitución-de-la-r...
9. Partido Comunista de Cuba. Conceptualización del modelo económico y social cubano de desarrollo socialista. La Habana. Cuba. 2021 [acceso 24/11/23]. Disponible en: https//www.pcc.cu.
10- Góngora Trujillo AM, León Pupo N, Velásquez Espinosa V. El entrenamiento de postgrado en la formación de directivos académicos. Estrategia y Gestión Universitaria. 2015 [acceso 17/11/23]. Vol. 3, No. 1, 88-96. Disponible en: file:///C:/Users/alodio.mcampos/Downloads/iseidy,+88+-+96-2.pdf
11- Bernaza Rodríguez G J, Troitiño Díaz D M, López Collazo ZS. La superación del profesional: mover ideas y avanzar más 1ra. ed. La Habana: Editorial Universitaria - Córdoba: El Cid Editor. 2021 [acceso 20/10/23] Disponible en: http//: ems.sld.cu/index.php/ems/rt/printerFriendly/1062/596
12- Miranda Padilla AM, Hernández de la Rosa MA, Hernández Luque E. El desarrollo profesional: una categoría necesaria al hablar de calidad de la formación y la introducción de resultados. Ciencias Informáticas.2015 [acceso 22/10/2023]. Vol. 9, No. Especial, 104- 121 Disponible en: file:///C:/Users/alodio.mcampos/Downloads/1527-Texto%20del%20art%C3%ADculo-5562-1-10-20220503-1.pdf
13-Peralta Y, Páez B & Linares M. La formación profesional, un espacio entre lo bello y lo sublime, desde una mirada estética. Ciencias Médicas. 2018. [acceso 19/10/2023]. 23(1): 163-172. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3736
14- Ponjuan Dante G, Dovale de la Cruz D. Formación y desarrollo profesional. Alcance. 2018. [acceso 20/10/23]. vol.7 no.15 Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702018000100011
15- Aguilera Grave de Peralta, A, Pérez Almaguer, R., & Ferreiro Fuentes, Y. Metodología para el acompañamiento pedagógico al maestro en orientación familiar. Mendive. (2023) [acceso 19/10/2023]. 21(1), e3116. Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3116Aguilera,
16-Arévalo Coronel, J. P. La formación de directivos universitarios. Conrado. 2022
[acceso 20/10/23] . 18(84), 235-242. Disponible en: http://scielo.sld.cu › scielo
17- Peña-Ruz, M. Desarrollo profesional docente y educación a distancia. Una experiencia desde la cooperación Sur-Sur. Saberes Educativos. 2020. [acceso 22/12/2024]. (5), 100–119. Disponible en: https://doi.org/10.5354/2452-5014.2020.57818
18-Gaceta Oficial de la República. Constitución de la República de Cuba. La Habana, Cuba. (2019) [acceso 22/11/24]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu › constitución-de-la-r...
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have published with this journal, accept the following terms:
a. The authors will keep their copyright and guarantee the magazine the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work as long as the author and first publication of this magazine are indicated.
b. The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g.: in institutional telematic archives or in their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work. (See The effect of open access).