Institutional tradition: its importance in the formation of values

Authors

  • Ariadna González Martín Universidad de La Habana
  • Libertad Martín Alfonso Universidad de La Habana

Keywords:

tradition, identity, institutional comunication, values training

Abstract

In the contemporary scenario of cultural homogenization and new scales of values, attention must be paid to the importance of preserving traditions as practices that protect cultural diversity. This is essential to achieve an education in values consistent with the characteristics defended by current Cuban society, a matter of special significance for the National Health System because it is a legacy of the Cuban revolutionary process. The
objective of this article is to explain the role played by the institutional tradition in the formation of values in health institutions. It presents a concept of tradition, which as a living expression of history in the present has the function of forming identity, sense of belonging and shared values. It concludes with a definition of institutional tradition applied to the health
sector. An analysis is carried out on the process of transmission of the tradition, as a way to transfer ways of doing from one generation to the next, in which it is necessary to take into account: the will to carry it out, the importance of history for its conception and the management of institutional communication in its socialization. Elements are offered to perfect education in values through the practice of traditions, which serve
as a foundation in order to legitimize the desired and shared values that are aspired to achieve in the collectives of labor institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ariadna González Martín, Universidad de La Habana

Historiadora. Máster en Historia Contemporánea. Profesora Asistente. Facultad de Filosofía e Historia. Universidad de La Habana.

Libertad Martín Alfonso, Universidad de La Habana

Psicóloga. Doctora en Ciencias de la salud. Profesora Titular. Facultad de Psicología. Universidad de La Habana

References

1. Molano OL. Identidad cultural un concepto que evoluciona. Revista Opera. [Internet]. 2007 May [citado 15 Mar 2018]; (7): 69-84. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67500705

2. Madrazo Miranda M. Algunas consideraciones en torno al significado de la tradición. Contribuciones desde Coatepec. [Internet]. 2005 Jul-Dic [citado 15 Mar 2018]; 9(0): 115-32. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28150907

3. Clemente París SV. Tradiciones y valores en el aula. Participación infantil. Casos: Navidad, Carnaval y Cruz de Mayo [tesis]. [Internet]. Almería (Es): Universidad de Almería; 2014 [citado 15 Mar 2018]. Disponible en: http://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/3616/81_TFG%20-%20Tradiciones%20y%20valores%20en%20el%20aula%20-%20%20Soledad%20Vanessa%20Clemente.pdf

4. Charles E, Moreno V, Robles B, Apolo D. Entre tradiciones y nuevas prácticas: la celebración de los quince años de mujeres en Quito, Ecuador. Revista CienciAmérica [Internet]. 2017 [citado 15 Mar 2018];6 (2): 27-31 Disponible en: http://www.uti.edu.ec/index.php/cienciamerica-2017-2.pdf

5. Barrera Luna R. El concepto de la Cultura: definiciones, debates y usos sociales. Revista de Clases historia [Internet].2013 [citado 15 Mar 2018]; 00(343): 2-24. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5173324.pdf

6. Vidal Ledo M, Pérez Sánchez AM. Formación en Valores. Conceptos éticos y tecnológicos, métodos y estrategias. INFODIR [Internet]. 2014 [citado 15 Mar 2018]; 0(18): 81-94. Disponible en: http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/87/77

7. Aguirre Rojas C. El antimanual del mal historiador. La Habana: Ciencias Sociales; 2004.

8. Arévalo JM. El patrimonio como representación colectiva: la intangibilidad de los bienes culturales. Revista Andes [Internet]. 2012 Jul-Dic [citado 15 Mar 2018]; 23 (2): [aprox. 18 p.]. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12738567001

9. Martín Alfonso L, García Hernández I. La comunicación institucional en la dirección de las organizaciones laborales. INFODIR [Internet]. 2013 [citado 22 Mar 2018]; 0(17): 44-51. Disponible en: http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/37

10. Rivero Hernández M. Control y evaluación de la comunicación en las instituciones públicas. La Habana: Facultad de Comunicación. Universidad de La Habana; 2011.

11. Pablos Solís G, Ramírez Fonseca Y, Román Pupo A. Puntos comunes de la comunicación organizacional & control interno. Contribuciones a la Economía [Internet]. 2010 Jun [citado 15 Mar 2018]; 0(0): [aprox. 13p.].Disponible en: http://www.eumed.net/ce/2010a/

12. Rivero Hernández M. Control y evaluación de la comunicación en empresas y organizaciones cubanas: Una propuesta para su abordaje. Revista RAZÓN Y PALABRA [Internet]. 2016 Mar [citado 22 Mar 2018],0(92):[aprox. 39 p.]. Disponible en http://WWW.REVISTARAZONYPALABRA.ORG/INDEX.PHP/RYP/ARTICLE/VIEW/88.PDF

13. Reyes Sánchez G, Guevara Burgos JI, BonneGalí NM: Formación de valores en futuros docentes ecuatorianos. MEDISAN [Internet].2017 [citado 15 Mar 2018]; 21(4):[aprox. 7p.].Disponible en: http

14. Hernández Alegría A, Reigosa Lorenzo R, Rodríguez Portieles R. La educación en valores y la formación ciudadana en las instituciones educativas. La Habana: Sello Editor Educación Cubana; 2012.

15. Amaro Cano MC. Una aproximación a los valores éticos consensuados por la sociedad cubana. Revista Educ Med Super [Internet]. 2014 [citado 15 Mar 2018]; 28(1): [aprox. 17 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/issue/view/9

16. República de Cuba. Constitución de la República de Cuba. Citado por Hernández Alegría A, Reigosa Lorenzo R, Rodríguez Portieles R. La educación en valores y la formación ciudadana en las instituciones educativas. La Habana: Sello Editor Educación Cubana; 2012. p.35

17. Garza Leal E, Llanes Alberdi HA. Modelo pedagógico para desarrollar la identidad cultural. Humanidades Médicas [Internet]. 2015 [citado 15 Mar 2018]; 15(3):562-81. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v15n3/hmc11315.pdf

18. Gómez Carrasco CJ, Miralles Martínez P. La enseñanza de la historia desde un enfoque social. Revista Clío, History and History Teaching [Internet]. 2013 [citado 15 Mar 2018]; 0(39): [aprox. 16.p.] Disponible en: http://clio.rediris.es/n39/articulos/historiasocial/MonGomezMiralles.pdf

19. Tribó Traveria G. Didáctica de la historia y educación para la paz en tiempos de crisis. Policy Paper Institut Catalá Internacional per la Pau [Internet]. 2013 [citado 15 Mar 2018]; 0(9): [aprox. 6 p.] Disponible en: http://icip.gencat.cat/web/.content/continguts/publicacions/policypapers/2013/arxius/policy_paper_09_es.pdf

Published

2018-05-08

How to Cite

1.
González Martín A, Martín Alfonso L. Institutional tradition: its importance in the formation of values. INFODIR [Internet]. 2018 May 8 [cited 2025 Oct. 3];(27):71-9. Available from: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/464

Issue

Section

Review or Position Articles