Needs of pedagogical improvement in managers of the specialty Integral General Medicine
Keywords:
Improvement needs, professional improvement, board, General MedicineAbstract
Introduction: Pedagogic improvement is not alien to the processes of development professional, being indispensable to determine its necessities. Objective: To identify needs of pedagogic improvement in managers dealing with General Medicine specialty.Development: Learning necessities in pedagogy were identified in managers of this institution. Actions were designed in order to guarantee the quality of professional training programs in managers related to General Medicine specialty in order to
perfecting their acting in this task. Conclusions: Developing the pedagogic improvement of managers at "Pedro Borrás Astorga" Polyclinic constitutes a necessity and a challenge for their community in the search of more knowledge, integrality and
professional formation.
Downloads
References
2) de Dios Soler Morejón C, Oliva Martínez DB, León Román C, Cabrera Pérez-Sanz E, Borjas Borjas F. Necesidades de superación pedagógica de docentes del Hospital "Hermanos Ameijeiras": eficacia del Diplomado de Educación Médica. Educ Med Super [Internet]. 2014 [citado 16 Abr 2018];28(3): 506-18. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000300011
3) Macías Llanes ME. Formación posgraduada en Ciencia-Tecnología-Sociedad en el sector de la salud. Resultados de una capacitación a profesores. Rev Hum Med [Internet] 2010 [citado 16 Abr 2018];10(2): 1-21. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202010000300001
4) Gutiérrez Medina H, Yanes Díaz D, Quesada Ravelo Y, García Ferreiro AL, Bello Viego RA. Materiales complementarios para la docencia de posgrado en Psiquiatría. EDUMECENTRO [Internet]. 2016 [citado 16 Abr 2018];8(1):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es
5) De la Vega Pazitková T, Pérez Martínez VT, Castillo Iriarte L, Fabré Ortiz D. Necesidades de aprendizaje sobre el asma bronquial de los especialistas de Medicina General Integral. Educ Med Super [Internet]. 2015 [citado 16 Abr 2018];29(4):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/549/296
6) Molerio Sáez LE, Torres Pérez JA. Metodología para el perfeccionamiento de los tutores de formación de los estudiantes de pregrado. EDUMECENTRO [Internet]. 2013 [citado 16 Abr 2018];5(2):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742013000200011
7) Márquez Socarrás CJ, Gómez Paz M, Torres Guevara N. Propuesta de acciones para el perfeccionamiento de las competencias docentes de los pediatras del Hospital Pediátrico de Sancti Spíritus. Gac Med Esp[Internet]. 2013 [citado 17 Abr 2018];5(2):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/1318/1480
8) Álvarez Aguilar N, Marín Rodríguez C, Torres Bugdud A. La interacción tutor-estudiante en la Educación Superior. Un acercamiento a su diagnóstico. Rev Hum Med [Internet]. 2012 [citado 17 Abr 2018]; 12(3): [aprox. 15 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202012000300004&lng=es
9) Benítez Quevedo G, Abay Debs V, Monzón Torres L. Resultados en la superación de los cuadros matriculados en el Diplomado de Dirección en Salud en Camagüey. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2013 [citado 17 Abr 2018];39(2):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662013000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es
10) Pupo Ávila NL, Sanabria Ramos G, Lozano Lefrán A, Romero González AG, López Palomino M. Experiencias y retos de la Escuela Nacional de Salud Pública como una institución saludable. Rev Infodir [Internet]. 2012 [citado 17 Abr 2018];0(15):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/infd/n1512/infd09212.htm
11) Escalona Velázquez G, Pérez Obregón BR, Hernández Díaz D. Plan de acciones para potenciar el funcionamiento docente-educativo del Diplomado de Dirección en Salud. EDUMECENTRO [Internet]. 2012 [citado 17 Abr 2018];4(1):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/155/313
12) Díaz Dorado C, Llerena Bermúdez FM, Núñez Martínez MC, Menéndez Rodríguez G, González Pérez L. La superación de los tutores como premisa en la formación de profesionales. Perfil Servicios Farmacéuticos. Medisur [Internet]. 2012 [citado 18 Abr 2018]; 10(3): [aprox. 18 p.]. Disponible en:
http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/viewFile/2194/7252
13) Fernández Sacasas J. Educación médica: el objeto, el sujeto desdoblado y el contexto. Educ Med Super [Internet]. 2012 [citado 18 Abr 2018];26(3):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es
14) González Martín R, Gorguet Pi M. Superación de los cuadros directivos y las reservas en el sector sanitario. MEDISAN [Internet]. 2016 [citado 18 Abr 2018];20(5): 688-95. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192016000500014&lng=es
15) Aveiga Macay VI, Marín Rodríguez C. La gestión de la superación del directivo universitario. Necesidad social de un modelo. RevHumMed [Internet]. 2013 [citado 18 Abr 2018]; 13(3): 639-654. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202013000300005&lng=es
16) Herrera Miranda GL, Horta Muñoz DM. Superación pedagógica y didáctica: necesidad impostergable para los profesores y tutores del proceso de especialización. EDUMECENTRO [Internet]. 2016 [citado 18 Abr 2018]; 8(2): 19-33. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000200003&lng=es
17) Segredo Pérez A, Martín Linares X, Gómez Zayas O, Lozada Chinea M. Gestión y desarrollo organizacional en Salud Pública. Rev Infodir [Internet]. 2012 [citado 18 Abr 2018];0(15): [aprox. 5 p.]. Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/infd/n1512/infd13212.htm
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have published with this journal, accept the following terms:
a. The authors will keep their copyright and guarantee the magazine the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work as long as the author and first publication of this magazine are indicated.
b. The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g.: in institutional telematic archives or in their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work. (See The effect of open access).