Characterization for second grade specialization of professionals belonging to polyclinic
Keywords:
Graduate education, professional formation, polyclinicAbstract
Introduction: the specialization of second grade offers the professional a systemic training for the solution of the main problems of health. Objective: characterization for second grade specialization for professionals of Pedro Borrás Astorga Polyclinic.Method: a dialectical materialistic method was carried out of Pedro Borrás Astorga Polyclinic, Pinar del Río, in the period January to March 2018. They were used in the investigation different methods for the search and prosecution of the information: theoretical, empiric and statistical (descriptive).
Results: second grade specialization was characterization for DAFO technical and actions in the achievement of a high level of knowledge, quality in the services borrowed and bigger social commitment. Conclusions: the actions for second grade
specialization for professionals at Pedro Borras Astorga Polyclinic it is an opportunity to increase the scientific grade of their professionals.
Downloads
References
2- Herrera Miranda GL, Horta Muñoz DM. Estrategia para el desarrollo del proceso de formación de especialistas de segundo grado en la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2014 [citado 23 Mar 2018]; 18(6): 1056-69. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000600012&lng=es
3- Suárez Lezcano J. ¿Qué significa tener especialistas con el título de Segundo Grado? Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [Internet]. 2013 [citado 23 Mar 2018]; 38(2): [aprox. 2 p.]. Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/560
4- Véliz Martínez PL, Jorna Calixto AR, Berra Socarrás EM. Identificación de las habilidades conductuales y actitudinales del especialista en Medicina Intensiva y Emergencia. Educ Med Super [Internet]. 2015 [citado 23 Mar 2018]; 29(4): 798-815. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000400013&lng=es
5- Pupo Ávila NL, Pérez Perea L, Alfonso García A, Pérez Hoz G, González Varcálcel B. Aspectos favorecedores y retos actuales para la misión de la Universidad de Ciencias Médicas Cubana. Educ Med Super [Internet]. 2013 [citado 23 Mar 2018]; 27(1): 112-22. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000100014&lng=es
6- Álvarez Aguilar N, Marín Rodríguez C, Torres Bugdud A. La interacción tutor-estudiante en la Educación Superior. Un acercamiento a su diagnóstico. Rev Hum Med [Internet]. 2012 [citado 25 Mar 2018]; 12(3): [aprox. 15 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202012000300004&lng=es
7- Molerio Sáez L, Torres Pérez J. Metodología para el perfeccionamiento de los tutores de formación de los estudiantes de pregrado. EDUMECENTRO. [Internet]. 2013 [citado 25 Mar 2018]; 5(2): [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/239
8- Pérez Díaz N, Véliz Gutiérrez JA, Lorenzo Rodríguez Y. Estrategia de formación de doctores en la Universidad Médica de Pinar del Río. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2015 [citado 25 Mar 2018]; 19(1): 100-12. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2008.
9- Benítez Quevedo G, Abay Debs V, Monzón Torres L. Resultados en la superación de los cuadros matriculados en el Diplomado de Dirección en Salud en Camagüey. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2013 [citado 25 Mar 2018]; 39(2): [aprox. 13 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662013000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es
10- Pupo Ávila NL, Sanabria Ramos G, Lozano Lefrán A, Romero González AG, López Palomino M. Experiencias y retos de la Escuela Nacional de Salud Pública como una institución saludable. Infodir [Internet]. 2012 [citado 25 Mar 2018]; 0(15): [aprox. 11 p.]. Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/infd/n1512/infd09212.htm
11- Escalona Velázquez G, Pérez Obregón BR, Hernández Díaz D. Plan de acciones para potenciar el funcionamiento docente-educativo del Diplomado de Dirección en Salud. EDUMECENTRO [Internet]. 2012 [citado 27 Mar 2018]; 4(1): [aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/155/313
12- Díaz Díaz J, Bravo López G, González Puerto Y, Hernández Pérez E, Menes Ortega L, Bratuet Abreus Y. El papel del tutor en la Educación Superior. Medisur [Internet] 2012 [citado 27 Mar 2018]; 10(2): [aprox. 4 p.]. Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/1998
13- Suárez González JA, Gómez González Y, Gutiérrez Machado M, Crespo Pereira GM. La preparación pedagógica, necesidad impostergable para los tutores en la especialidad de Obstetricia y Ginecología. EDUMECENTRO [Internet]. 2012 [citado 27 Mar 2018]; 4(3): [aprox. 5 p.]. Disponible en: http://www.edumecentro.sld.cu/pag/Vol4%283%29/orisuarez.html
14- Mur Villar N, Casanova González M, Iglesias León M, Cortés Cortés M. La política científica en la formación de profesionales en las ciencias médicas. Una mirada reflexiva. Medisur [Internet]. 2014 [citado 27 Mar 2018]; 12(1): [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/2758/1431
15- Ramírez Oves I, García Navas Y. Estrategia curricular de Medicina Tradicional y Natural en la carrera de Psicología de la Salud. EDUMECENTRO [Internet]. 2014 [citado 27 Mar 2018]; 6(2): [aprox. 14 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000200013&lng=es
16- Ávila Suárez M, Bermello Navarrete R, Mesa Fleitas ME. Estudio bibliométrico de la Revista de Ciencias Médicas de La Habana en el período 2005-2009. ACIMED [Internet]. 2012 [citado 29 Mar 2018]; 23(4): [aprox. 11 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1024-94352012000400005&script=sci_arttext
17- Rojas Ochoa F. En defensa de una medicina natural y tradicional avalada por la ciencia. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2013 [citado 29 Mar 2018]; 39(4): [aprox. 3 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662013000400001&lng=es
18- Casanova Moreno Md, Trasancos Delgado M, Ramírez Pérez N, Concepción Royero MT, Prats Álvarez OM. Preparación pedagógica y producción científico educacional en profesores de Salud Pública. EDUMECENTRO [Internet]. 2013 [citado 29 Mar 2018]; 5(3): [aprox. 12 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/251
19- Suárez González JA, Gómez González Y, Gutiérrez Machado M, Crespo Pereira GM. La preparación pedagógica, necesidad impostergable para los tutores en la especialidad de Obstetricia y Ginecología. EDUMECENTRO [Internet]. 2012 [citado 29 Mar 2018]; 4(3): [aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/193/389
20- Oramas González R, Jordán Severo T, Valcárcel Izquierdo N. Competencias y desempeño profesional pedagógico hacia un modelo del profesor de la carrera de Medicina. Educ Med Super [Internet]. 2013 [citado 29 Mar 2018]; 27(1): [aprox. 11 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have published with this journal, accept the following terms:
a. The authors will keep their copyright and guarantee the magazine the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work as long as the author and first publication of this magazine are indicated.
b. The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g.: in institutional telematic archives or in their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work. (See The effect of open access).