Validation of a synthetic indicator to measure the impact of information and communication technologies in healthcare

Authors

Keywords:

information and communications technology, impact, health

Abstract

Introduction: The introduction and vertiginous growth of the use of information and communication technologies in health makes it necessary to have instruments that allow their evaluation, comparison, validation and correct decision making based on their interpretation.

Objective: To validate a synthetic indicator designed to measure the impact of information and communication technologies in the national health system.

Methods: A technological development study was carried out to evaluate the reliability, validity, sensitivity to change and usefulness of the designed indicator. Qualitative and quantitative techniques were used (discussion groups, Student's t-test, intraclass correlation coefficient, Cronbach's alpha coefficient, principal components, Barlet's sphericity test and Keiser-Meyer-Okin test).

Results: Reliability and internal consistency were considered high with values above 0.7. Results were satisfactory for face, content and construct validity; as well as for sensitivity to change.

Conclusions: The evaluated indicator is reliable, consistent, sensitive to change and valid for measuring the impact of information and communication technologies in health.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ariel Delgado Ramos, Comité Central del Partido Comunista de Cuba

Médico, Bioestadístico, Master en Informática en Salud, Profesor Auxiliar. Director Nacional de Informática y Comunicaciones. MINSAP

Ileana Elena Castañeda Abascal, Escuela Nacional de Salud Pública

Doctora en Ciencias de la Salud, Profesora e Investigadora Titular Escuela Nacional de Salud pÚBLICA

María Josefina Vidal Ledo, Escuela Nacional de Salud Pública

Doctora en Ciencias de la Salud, Profesora e Investigadora Titular, Master en Informática en Salud, Licenciada en Cibernética-Matemática

References

1. Sánchez, R., Gómez, C. Conceptos básicos sobre la validación de escalas. Rev. Col. Psiquiatría. 1998; 27: 121-30.

2. Lamprea, J, Gómez, C. Validez en la evaluación de escalas. Rev. Colomb. Psiquiat. 2007; 36: 340-8.

3. Sánchez, R., Echeverry, J. [Validating scales used for measuring factors in medicine]. Rev Salud Pública (Bogota) 2004; 6: 302-318.

4. Montero E. Referentes conceptuales y metodológicos sobre la noción moderna de validez de instrumentos de medición: implicaciones para el caso de personas con necesidades educativas especiales. Actualidades en Psicología. 2013; 27: 113-28.

5. Escobar, J., Cuervo, A. Validez de contenido y juicio de expertos: Una aproximación a su utilización. Avances de Medición. 2008; 6: 27-36.

6. García, M., Suárez, M. El método Delphi para la consulta de expertos en la investigación científica. RevCub Salud Pública. 2013; 39: 253-67.

7. ITU (Unión Internacional de Telecomunicaciones) (2005), WSIS Outcome Documents: Ginebra 2003 – Túnez 2005. [Sitio en Internet]. Disponible en: http://www.itu.int/wsis /outcome/booklet.pdf

8. ITU (2007), Manual de Indicadores de Telecomunicaciones. [Sitio en Internet]. Disponible en: http://www.itu.int/ITU-D/ict/handbook.html

9. ITU, partnership on measuring ICT for development, Indicadores clave sobre TIC, 2010. [Sitio en Internet]. Disponible en: http://new.unctad.org/upload/Core %20ICT%20 IndicatorsSpanish2010.PDF

10. ITU. Índice de Desarrollo de las TIC 2020: Propuesta. [Sitio en Internet]. Disponible en: https://www.itu.int/en/ITU/Statistics/Documents/events/egh2020/ IDI2020BackgroundDocument_S.pdf

11. Medina Díaz M. del R, Verdejo Carrión AL. Validez y Confiabilidad en la evaluación del aprendizaje mediante metodologías activas. Alteridad, julio-diciembre 2020 Vol. 15(2), 270-283.

12. Soler, S. Coeficientes de confiabilidad de instrumentos escritos en el marco de la teoría clásica de los tests. EducMedSuper. 2008; 22: 1-14.

13. Cronbach, L. Coefficient alpha and internal structure of test. Psychometrika.1951; 16: 297-333

14. Aiken, L. Test Psicológicos y evaluación. Confiabilidad y validez. Undécima edición. México: Pearson Educación. 2003; 85-107.

15. Pick S, López A. (2000) Como investigar en ciencias sociales. México: Trillas. Selección personal: los test psicológicos. (s/f). [Sitio en Internet]. Disponible en: http://www.cepvi.com/trabajo/test2.shtml

16. Cascaes da Silva, F., Gonçalves, E., Valdivia Arancibia, BA., Bento, GG., Silva Castro, TL., et al. [Estimators of internal consistency in health research: the use of the alpha coefficient]. RevPeruMedExp Salud Pública 2015; 32: 129-138.

17. Luján Tangarife JA, Cardona Arias JA. Construcción y Validación de escalas de medición en salud: revisión de propiedades psicométricas. Archivos de Medicina, 2015 Vol. 11 No.3:1

18. Hernández, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México: McGraw-Hill.

19. Medina, J. y Ramírez, M. (2019). Construcción de un test sobre fenómenos sonoros orientado a estudiantes de ciencias de la salud. In-
novación Educativa, 10(79), 79-98. [Sitio en Internet]. Disponible en: https://www.
ipn.mx/assets/files/innovacion/docs/Innovacion-Educativa-79/Construccion-de-un-test-sobre-fenomenos-sonoros-orientado.pdf

20. Medina JP, Ramírez MHD y Isaías M. Validez y confiablidad de un test en línea sobre los fenómenos de reflexión y refracción del sonido. Volumen 11, número 2, octubre 2019, pp. 104-121. [Sitio en Internet]. Disponible en: http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v11n2.1622

Published

2023-04-07

How to Cite

1.
Delgado Ramos A, Castañeda Abascal IE, Vidal Ledo MJ. Validation of a synthetic indicator to measure the impact of information and communication technologies in healthcare. INFODIR [Internet]. 2023 Apr. 7 [cited 2025 Sep. 20];(40). Available from: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/1398

Issue

Section

Original Articles