Managerial competencies in cadres of the municipal management of Cienfuegos

Authors

Keywords:

competencies, management, advanced professional.

Abstract

Introduction: Current times demand competent health managers to face the challenges imposed by the improvement of the Cuban social project, in order to achieve qualitatively superior results.

Objective: To compare the self-assessment made by the cadres of the Municipal Health Directorate of Cienfuegos on the competences they should have as managers and those they actually possess.

Methods: It was a developmental research that involved 92 cadres at Municipal Health Directorate in Cienfuegos. The universe was 136, selected by simple random sampling of proportions, carried out from January to June 2019. Theoretical and empirical methods were used to understand the essence of the problem.

Results: More than 97% of the participants considered that the position they hold requires to a high degree the competencies about which they were surveyed. The following were identified as those they possess to a high degree: achievement motivation, political-ideological preparation, commitment to the organization, self-control and discipline. More than 50% considered that they had a medium degree of strategic thinking, were competent in developing human capital, as well as in solving problems and conflicts and applying negotiation techniques. Time management was recognized as the lowest performing indicator in the intra-strategic competencies.

Conclusions: The managers recognize that the position they hold requires them to possess to a high degree all the competencies on which they were surveyed, the greatest difficulties are recognized in the strategic and intrastrategic competencies they possess, which reveals the need to propose actions to solve the insufficiencies identified.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danay Miranda Fernández, Policlínico Octavio de la Concepción y de la Pedraja

Especialista de Primer Grado en MGI

Mabel Rocha Vázquez, Universidad Ciencias Médicas Cienfuegos

Jefa Carrera de Medicina

Ariomnis Matos Olivera, Policlínico Octavio de la Concepción y de la Pedraja

Especialista de Primer Grado en MGI

Luis Javier Dorticós Cedeño, Policlínico Octavio de la Concepción y de la Pedraja

Especialista de Primer Grado en MGI

References

1. Carbonell Duménigo A. Propuesta de métodos de enseñanza para el desarrollo de competencias en directivos de las Instituciones de Educación Superior. Rev Estrategia y Gestión Universitaria [Internet] Jul-Dic Jun 2018 [citado 5 mayo 2020]; 6 (2):[aprox. 10 p.]. Disponible en: file:///C:/Users/danaymf/AppData/Local/Temp/1247-5462-2-PB.pdf
2. Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución. En: VI Congreso del Partido Comunista de Cuba. Capítulo VI Política Social. Aprobado el 18 de Abril de 2011.
3. Zayas Agüero PM. Las competencias.una visión teórico-metodológica. Rev Contribuciones a la Economía[Internet]. 2010 [citado 6 May 2020];0(31):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://www.eumed.net/ce/2010a/
4. Alpízar Fernández R. Modelo de gestión para la formación y desarrollo de los directivos académicos en la Universidad de Cienfuegos. Tesis en opción al título de Doctor en Ciencias de la Educación. Ciudad de La Habana. Universidad de La Habana. 2005
5. Cuba. Resolución Ministerial No140/2019. La Habana: Gaceta Oficial de la República de Cuba: Ministerio de Justicia; Sep 2019.
6. Cuba. Instrucción 1/2018. Anexos a la Resolución 132/2004 Normas y procedimientos para la gestión de posgrado. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2018.
7. Cuba. Resolución Ministerial No140/2019. La Habana: Gaceta Oficial de la República de Cuba: Ministerio de Justicia; Sep 2019.
8. Veranes Garzón I, Peñalver Sinclay AG, Carbo Salazar MC. El proceso de evaluación de los cuadros y su impacto en el contexto cubano. INFODIR [Internet]. 2020 [citado 6 May 2020];0(31):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/562
9. Bernaza Rodríguez GJ, Martínez Ed, Marivel G. del Valle García MG, Borges Oquendo Ld. La esencia pedagógica del posgrado para la formación de profesionales de la salud: una mirada teórica, crítica e innovadora. Educación Médica Superior [Internet]. 2018 [citado 6 de mayo2020];31(4):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1062
10. Tapia Sosa EV, Estrabao Pérez AE. Carreras e integración de los procesos sustantivos en la formación profesional. Didáctica y Educación [Internet] Abr-Jun 2018 [citado 11 Jul 2019]; 9(2):[aprox.198.]. Disponible en: file:///C:/Users/danaymf/AppData/Local/Temp/2707-5766-2-PB.pdf
11. Urbina Laza O. La educación de posgrado en las universidades médicas cubanas. Educ Med Super [Internet] 2015 Jun [citado 6 Ago 2019]; 29(2):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000200017&lng=es

Published

2020-09-24

How to Cite

1.
Miranda Fernández D, Rocha Vázquez M, Matos Olivera A, Dorticós Cedeño LJ. Managerial competencies in cadres of the municipal management of Cienfuegos. INFODIR [Internet]. 2020 Sep. 24 [cited 2025 Sep. 16];(35). Available from: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/830

Issue

Section

Original Articles