Postgraduate course for the improvement of interpersonal and organizational communication in medical education managers
Keywords:
comunicación organizacional, comunicación interpersonal, directivos, liderazgo, educación médica.Abstract
Introduction: In the context of university institutions of medical sciences, the management of organizational and interpersonal communication is a priority. Working relationships between professionals, workers, managers and subordinates. They could be more satisfactory, through the development of skills and more rewarding communication styles, and if the institutional work system is improved.
Objective: To evaluate the postgraduate course developed for the improvement of interpersonal and organizational communication in medical education managers.
Development: The systematization of the most relevant studies on the categories organizational and interpersonal communication, work motivation and leadership was presented, with the explanation of the specific postgraduate proposal for the improvement of interpersonal and organizational communication in medical education managers. The assessment of the participatory methodology applied was included.
Conclusions: It is achieved to influence the cognitive scope of the managers' preparation, by providing them with a series of tools about interpersonal and organizational communication to contribute to the improvement of their functions. The involved participation of the trainees helped to raise awareness of the need to improve in the complex sphere of communication.
Keywords: organizational communication; interpersonal communication; managers; leadership; medical education.
Downloads
References
2. Casales Fernández J C. Fundamentos de Psicología Social. La Habana: Editorial Félix Varela; 2012.
3. Trelles Rodríguez I. Comunicación Organizacional. La Habana: Editorial Félix Varela; 2009.
4. Serrano Patten A C. El valor de la comunicación para el proceso de gestión en las instituciones de salud cubanas. INFODIR. 2014; 18: 68-74 [acceso 25/07/2015]. Disponible en: http://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/49.
5. Calviño M. Cambiando la mentalidad. Empezando por los jefes. La Habana: Editorial Academia; 2014.
6. Colectivo de autores. Información, comunicación, y cambio de mentalidad. Claves para una Cuba 3.0. La Habana: Editorial Ciencias Sociales; 2018.
7. Nápoles Salazar M de la C M. Programa para el entrenamiento asertivo en el entrenador deportivo [Tesis en opción del grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. La Habana, Cuba: UCD Ramón Piti Fajardo; 2006.
8. Zaldívar Psicología, Salud y Bienestar. La Habana: Ediciones Líber; 2011.
9. Zaldívar Pérez D F. Psicoreflexiones. La Habana: Ediciones Líber; 2014.
10. Fernández González A M. Comunicación educativa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2002.
11. Tejera Concepción J F. Estrategia didáctica para la formación de habilidades comunicativas en los estudiantes de tercer año del ciclo clínico de la carrera de medicina. [Tesis en opción del grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. Cienfuegos, Cuba: UCM de Cienfuegos Carlos Rafael Rodríguez; 2010.
12. Codina Jiménez A. Habilidades Directivas. La Habana: Editorial Academia; 2014.
13. Reinoso Cápiro C (2014). Modelo Pedagógico para el desarrollo de Habilidades Sociales en estudiantes y profesores de las Carreras Pedagógicas. Informe de resultados de proyecto investigación. La Habana: UCP Enrique José Varona; 2014.
14. Medina Borges RM. Programa educativo para desarrollar el estilo asertivo de comunicación. España: Editorial Académica Española; 2018.
15. Sánchez Mendiola M. Liderazgo en medicina: ¿debemos enseñarlo y evaluarlo? Rev Inv Ed Med. 2015;4(14):99-107 [acceso 18/12/2016]. Disponible en: http://riem.facmed.unam.mx/node/398.
16. Peña Rivas H C, Villón Perero S C. Motivación Laboral. Elemento Fundamental en el Éxito Organizacional. Revista Scientific. 2018; 3(7): 177-192 [acceso 20/03/2019]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7011913.
17. Ramírez Rojas J I. Las habilidades directivas una condición para una ejecución eficaz. Rev. Inv. & Neg. 2018;11(17): 23-29 [acceso 15/02/2019]. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2521-27372018000100004&lng=es&nrm=iso.
18. Castell-Florit Serrate P, Lozano Lefrán A. Un estilo de liderazgo oportuno en salud pública. La Habana: Escuela Nacional de Salud Pública; 2018.
19. Calviño M. Cambiando la mentalidad. Empezando por los jefes. La Habana: Editorial Academia; 2014. p.54
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have published with this journal, accept the following terms:
a. The authors will keep their copyright and guarantee the magazine the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work as long as the author and first publication of this magazine are indicated.
b. The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g.: in institutional telematic archives or in their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work. (See The effect of open access).