Postgraduate course for the improvement of interpersonal and organizational communication in medical education managers

Authors

Keywords:

comunicación organizacional, comunicación interpersonal, directivos, liderazgo, educación médica.

Abstract

Introduction: In the context of university institutions of medical sciences, the management of organizational and interpersonal communication is a priority. Working relationships between professionals, workers, managers and subordinates. They could be more satisfactory, through the development of skills and more rewarding communication styles, and if the institutional work system is improved.

Objective: To evaluate the postgraduate course developed for the improvement of interpersonal and organizational communication in medical education managers.

Development: The systematization of the most relevant studies on the categories organizational and interpersonal communication, work motivation and leadership was presented, with the explanation of the specific postgraduate proposal for the improvement of interpersonal and organizational communication in medical education managers. The assessment of the participatory methodology applied was included.

Conclusions: It is achieved to influence the cognitive scope of the managers' preparation, by providing them with a series of tools about interpersonal and organizational communication to contribute to the improvement of their functions. The involved participation of the trainees helped to raise awareness of the need to improve in the complex sphere of communication.

Keywords: organizational communication; interpersonal communication; managers; leadership; medical education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosa María Medina Borges, Facultad de tecnología de la Salud. UCMH

Profesora de metodología de la investigación y formación humanista del Dpto de SIS

Mercedes Interián LLanes, FCM 10 de Octubre

profesora de psicología del dpto de Psicología de la Salud. master en salud mental

Lázara Vivian Felipe Quintana, FATESA

jefa de dpto de humanidades. master en psicología de la salud

References

1. Medina Borges RM. Programa educativo para el desarrollo del estilo de comunicación asertivo en estudiantes de medicina [Tesis en opción del grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. La Habana, Cuba: UCP Enrique José Varona; 2016. p. 16

2. Casales Fernández J C. Fundamentos de Psicología Social. La Habana: Editorial Félix Varela; 2012.

3. Trelles Rodríguez I. Comunicación Organizacional. La Habana: Editorial Félix Varela; 2009.

4. Serrano Patten A C. El valor de la comunicación para el proceso de gestión en las instituciones de salud cubanas. INFODIR. 2014; 18: 68-74 [acceso 25/07/2015]. Disponible en: http://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/49.

5. Calviño M. Cambiando la mentalidad. Empezando por los jefes. La Habana: Editorial Academia; 2014.

6. Colectivo de autores. Información, comunicación, y cambio de mentalidad. Claves para una Cuba 3.0. La Habana: Editorial Ciencias Sociales; 2018.

7. Nápoles Salazar M de la C M. Programa para el entrenamiento asertivo en el entrenador deportivo [Tesis en opción del grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. La Habana, Cuba: UCD Ramón Piti Fajardo; 2006.

8. Zaldívar Psicología, Salud y Bienestar. La Habana: Ediciones Líber; 2011.

9. Zaldívar Pérez D F. Psicoreflexiones. La Habana: Ediciones Líber; 2014.
10. Fernández González A M. Comunicación educativa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2002.

11. Tejera Concepción J F. Estrategia didáctica para la formación de habilidades comunicativas en los estudiantes de tercer año del ciclo clínico de la carrera de medicina. [Tesis en opción del grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. Cienfuegos, Cuba: UCM de Cienfuegos Carlos Rafael Rodríguez; 2010.

12. Codina Jiménez A. Habilidades Directivas. La Habana: Editorial Academia; 2014.

13. Reinoso Cápiro C (2014). Modelo Pedagógico para el desarrollo de Habilidades Sociales en estudiantes y profesores de las Carreras Pedagógicas. Informe de resultados de proyecto investigación. La Habana: UCP Enrique José Varona; 2014.

14. Medina Borges RM. Programa educativo para desarrollar el estilo asertivo de comunicación. España: Editorial Académica Española; 2018.

15. Sánchez Mendiola M. Liderazgo en medicina: ¿debemos enseñarlo y evaluarlo? Rev Inv Ed Med. 2015;4(14):99-107 [acceso 18/12/2016]. Disponible en: http://riem.facmed.unam.mx/node/398.

16. Peña Rivas H C, Villón Perero S C. Motivación Laboral. Elemento Fundamental en el Éxito Organizacional. Revista Scientific. 2018; 3(7): 177-192 [acceso 20/03/2019]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7011913.

17. Ramírez Rojas J I. Las habilidades directivas una condición para una ejecución eficaz. Rev. Inv. & Neg. 2018;11(17): 23-29 [acceso 15/02/2019]. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2521-27372018000100004&lng=es&nrm=iso.

18. Castell-Florit Serrate P, Lozano Lefrán A. Un estilo de liderazgo oportuno en salud pública. La Habana: Escuela Nacional de Salud Pública; 2018.

19. Calviño M. Cambiando la mentalidad. Empezando por los jefes. La Habana: Editorial Academia; 2014. p.54

Published

2021-06-25

How to Cite

1.
Medina Borges RM, Interián LLanes M, Felipe Quintana LV. Postgraduate course for the improvement of interpersonal and organizational communication in medical education managers. INFODIR [Internet]. 2021 Jun. 25 [cited 2025 Oct. 21];(37). Available from: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/1004

Issue

Section

Review or Position Articles