Burnout syndrome in university teachers of technical and social careers

Authors

Keywords:

wear, Burnout syndrome, university teachers, careers, Ecuadorian universities.

Abstract

Introduction: The presence of Burnout syndrome in university teachers is evidence of burnout, emotional exhaustion, low personal fulfillment and therefore, decreased work performance, interference in educational quality, among other effects on the fulfillment of the objectives of the institutions.

Objective: To evaluate the manifestations of the Burnout syndrome in university professors of technical and social careers of the Central University of Ecuador and Technical University of Cotopaxi, Ecuador.

Methods: An intentional sampling was carried out to 56 teachers of technical and social careers from both universities, to whom the Maslach Burnout Inventory questionnaire was applied. For the analysis of results, descriptive statistics were applied with the calculation of means, frequencies and the Chi-square test; Inferential statistics with Spearman's correlation coefficient.

Results: The presence of the syndrome was determined in 14.3% of the sample; being depersonalization the most affected dimension, influencing personal exhaustion and personal fulfillment. Depersonalization depended on the type of career in which the teachers work; while personal exhaustion depended on years of work, with a high influence on the rest of the dimensions and the presence of the syndrome.

Conclusions: The research carried out is very useful for understanding the conditions in which university teachers work; as well as the optimization of human talent management that promotes high academic performance and the achievement of organizational objectives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Pedraza NA. El clima y la satisfacción laboral del capital humano. Innovar: Revista de ciencias administrativas y sociales. 2020; 30(76): 9-24. https://www.jstor.org/stable/26910167
2. Mora JL, Mariscal ZM. Correlación entre la satisfacción y desempeño laboral. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. 2019; 7(Supplement): 1-11. doi: 10.46377/dilemas.v31i1.1307
3. Cosme J. Los Objetivos de Desarrollo Sostenible y la academia. MEDISAN. 2018; 22(8): 1-11: http://scielo.sld.cu/pdf/san/v22n8/1029-3019-san-22-08-838.pdf
4. Imbernón F, Guerrero C. ¿Existe en la universidad una profesionalización docente? Revista de Educación a Distancia (RED). 2018; 18(56): 1-12. doi: 10. 6018/red/56/11
5. Maslach C, Jackson SE, Leiter MP. Maslach burnout inventory manual. California: Consulting Psychologists Press; 1996.
6. Freudenberger HJ. Staff Burnout. Journal of Social Issues. 1974; Winter: 18-47. doi: 10.1111/j.1540-4560.1974.tb00706.x
7. Rodríguez JA, Guevara A, Viramontes E. Síndrome de burnout en docentes. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH. 2017; 8(14): 1-24. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=521653267015
8. Consejo de Educación Superior. Reglamento de Carrera y Escalafón del Profesor e Investigador del Sistema de Educación Superior, Codificación. Quito: CES; 2019.
9. Ecuador. Ley Orgánica de Educación Superior. Quito: Asamblea Nacional; 2010.
10. Llano GV, Tarco AR. Estilos de aprendizaje visual, auditivo y kinestésico: un análisis desde las ciencias sociales y técnicas. Lecturas de Educación Física y Deportes. 2018; 22(237): 1-8. https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/218/77
11. Maxwell JA. Diseño de investigación cualitativa. Un enfoque interactivo. Barcelona: Editorial Gedisa; 2019.
12. Zagaceta Z. Síndrome de Burnout mediante la aplicación del cuestionario “Maslach Burnout Inventory” en internos de Obstetricia del Instituto Nacional Materno Perinatal y Hospital Nacional Docente Madre Niño “San Bartolomé”- Junio 2016. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos; 2016.
13. Torres EF, Ali El-Sahili LF, Gutiérrez V. Análisis del Burnout y sus escalas de medición. Praxis Investigativa REDIE. 2019; 11(20): 106-124. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6951593.pdf
14. Suárez M. Coeficiente de correlación de Karl Pearson. [Online]; 2011. https://www.monografias.com/trabajos85/coeficiente-correlacion-karl-pearson/coeficiente-correlacion-karl-pearson.shtml.
15. Torres E. Competencias socioemocionales y creencias de autoeficacia como predictores del Burnout en docentes mexicanos. Revista de Estudios y Experiencias en Educación. 2018; 17(35): 15-27. doi: 10.21703/rexe.20181735torres1
16. Vinueza CN, Barreno E, Flores C. Burnout en docentes de un Instituto Tecnológico Agronómico. CienciAmérica: Revista de divulgación científica de la Universidad Tecnológica Indoamérica. 2020; 9(4): 91-98. doi: 10.33210/ca.v9i4.349
17. Llanos MI. Programa educativo Anti-Estrés para disminuir el Síndrome de Burnout en los docentes de la Escuela de Ciencias Sociales de la Universidad Técnica de Babahoyo, 2019. Piura: Universidad César Vallejo; 2020.
18. Mesurado B, Laudadío J. Experiencia profesional, capital psicológico y engagement. Su relación con el burnout en docentes universitarios. Propósitos y Representaciones. 2019; 7(3): 12-40. doi: 10.20511/pyr2019.v7n3.327
19. Campos AA, Marqués H, Álvaro JL. Relaciones entre valores humanos y síndrome de Burnout: una revisión sistemática. Revista de la Asociación Española de Especialistas en Medicina del Trabajo. 2020; 29(4): 357-392. https://scielo.isciii.es/pdf/medtra/v29n4/1132-6255-medtra-29-04-357.pdf

Published

2021-06-26

How to Cite

1.
Tarco Montenegro Ángela R, Llano Zhinin GV, Carlozama Puruncajas JF, Mejía Gavilánez PG, Borja Padilla TM, Guanoluisa Condor LA. Burnout syndrome in university teachers of technical and social careers. INFODIR [Internet]. 2021 Jun. 26 [cited 2025 Dec. 5];(36). Available from: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/1163

Issue

Section

Original Articles