Introductory courses to the health system for medical science graduates 2017-2020
Keywords:
training, introductory course, professional developmentAbstract
Introduction: The training of professionals graduating from the health sciences is necessary for the new functions they will fulfil once they begin their working life. In the introductory courses, topics prioritised in the different public health programmes are taught in order to maintain and improve the indicators achieved.
Objective: To characterise the professional development and training activities given in introductory courses by all the country's universities of medical sciences to professionals graduating from health science courses.
Methods: A descriptive study was carried out on the professional development and training activities provided as an essential part of the teaching component in introductory courses. The universe consisted of 25,409 people to be trained in the subjects of the introductory courses from 2017 to 2020. The sample consisted of 24 801 professionals.
Results: 24 801 graduates from health science careers were trained nationwide in the three introductory courses given from 2017 to 2020, 19 599 professionals from the first level of health care and 5209 from the second level.
Conclusions: Cuba has a high amount of human resources trained in different edges of knowledge to address the main causes of morbimortality and to achieve the favourable indicators it shows today.
Downloads
References
2. Del Llano M. Formación inicial y permanente de los profesores en los Institutos Superiores Pedagógicos. CD ROM; 2004.
3. Ministerio Educación Superior. Reglamento Educación de Posgrado. Resolución No. 140/2019. República de Cuba, La Habana: MES; 2004 [acceso 08/11/2021]. Disponible en: http://legislacion.sld.cu/index.php?P=DownloadFile&Id=677
4. Gaceta Oficial de la República de Cuba. Decreto Ley No. 350 de la capacitación de los trabajadores. República de Cuba, La Habana: Ministerio de Justicia; 2020 [acceso 08/11/2021]. Disponible en: http://www.gacetaoficial.cu
5. García Hernández M, Lozada García L, Lugones Botell M. Estrategia metodológica para la superación de los recursos humanos en salud. Rev Cubana Med Gen Integr. 2006 [acceso 08/11/2021];22(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252006000300016&lng=es
6. Ministerio de Salud Pública de Cuba. Informe de Balance 2019. La Habana: MINSAP; 2020.
7. Ministerio de Salud Pública de Cuba. Anuario Estadístico de Salud de Cuba. La Habana: MINSAP; 2020.
8. Aldereguía Henríquez J. La medicina social, la salud pública y los desafíos del siglo XXI. Rev. Cubana Salud Pública. 1995;18(2):122-3.
9. Álvarez Escalante L, Ricardo Saint Félix FM, Casas Gross S, Álvarez González RM. Superación profesional en la Facultad de Ciencias Médicas No.1 de Santiago de Cuba. MEDISAN. 2010 [acceso 08/11/2021];14(9):2131-6. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192010000900008&lng=pt
10. Alfonso Sánchez I. Elementos conceptuales básicos del proceso de enseñanza-aprendizaje. ACIMED. 2003 [acceso 08/11/2021];11(6). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352003000600018&lng=es
11. Urbina-Laza O. La Educación de Posgrado en las Universidades Médicas Cubanas. Edu. Méd Sup. 2014 [acceso 08/11/2021];29(2) Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/420
12. González Ochoa M, Borroto Pérez M. Estrategia de superación profesional para fortalecer la formación ambiental de los profesores de la disciplina Medicina General Integral en la Facultad de Ciencias Médicas “Dr. José Assef Yara” de Ciego de Ávila. Educación y Sociedad. 2015;13(2):16-28.
13. Güemez-Junco F, Chang Á. Concepción pedagógica de contenido humanista en la formación permanente del profesor de Medicina General Integral. Revista Habanera de Ciencias Médicas. 2016 [acceso 08/11/2021];15(2): Disponible en: https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/994
14. Salas Perea RS, Salas Mainegra A. Los modos de actuación profesional y su papel en la formación del médico. Rev EDUMECENTRO. 2014 [acceso 08/11/2021];6(2):6-30. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000200002&lng=es
15. Fernández Vidal A, Díaz Quiñones J, Enrique Vilaplana S. El proceso pedagógico de posgrado en la especialización de Medicina General Integral: hacia una praxis sustentada desde el enfoque histórico cultural del desarrollo humano. Medisur. 2016 [acceso 08/11/2021];14(4):447-55. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2016000400012&lng=es
16. Milián Vázquez PM. La superación profesional de los docentes de la carrera de Medicina para el tratamiento del contenido de la Farmacología [Tesis]. [Cienfuegos]: Universidad Carlos Rafael Rodríguez; 2011 [acceso 08/11/2021]. Disponible en: http://tesis.repo.sld.cu/464/1/pedro.pdf.
17. La-Rosa-Hernández N, García-López I, Amechazurra-Oliva M. Posgrado. Proyectos de integración en América Latina y colaboración médica cubana: una necesidad pertinente. EDUMECENTRO. 2016 [acceso 08/11/2021];8(3). Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/804
18. Galli A, Soler C, Flichtentrei D, Mastandueno R. Estrategias de educación médica continua. FEM. 2015;18(4):247-51. DOI: https://dx.doi.org/10.4321/S2014-98322015000500005
19.Cordón Granados F. Efectos de la crisis y los recortes sanitarios en la formación de posgrado. Formación Médica Continua en Atención Primaria. 2013;19(5):259-61.
20. Placeres Hernández JF, Vigo Rodríguez R, Fernández Lora L, Suarez Bosil P, Yera Alós IB, Cambero Martínez Y, et al. Curso de inducción para profesores del posgrado de Medicina Familiar y Comunitaria en Guayas, Ecuador. EDUMECENTRO. 2016 [acceso 08/11/2021];8(3):22-37. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300003&lng=es
21. López Espinosa GJ, Cañizares Luna O, Lemus Lago ER, Valdés Mora M. La superación profesional en salud ocupacional como una necesidad para la atención médica integral. Educ Med Super. 2017 [acceso 08/11/2021];31(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000200021&lng=es
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have published with this journal, accept the following terms:
a. The authors will keep their copyright and guarantee the magazine the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work as long as the author and first publication of this magazine are indicated.
b. The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g.: in institutional telematic archives or in their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work. (See The effect of open access).
