Health for all, an Institutional Project with Community Outreach

Authors

Keywords:

project, health promotion, strategy

Abstract

Introduction: Community projects are considered a dynamic methodology in the training processes of students in the different stages of their professional and personal development.

Objective: To characterize the Community Project Health for All.

Methods: A cross-sectional descriptive observational study was conducted at the Dr. Carlos J. Finlay University of Medical Sciences in the Cuban province of Camagüey, from March 2007 to March 2022. The universe and sample were represented by the 299 members of the project. The variables analyzed included project structure, members, types of activities and intervention strategy.

Results: The project, from its inception, was organized into six subprojects, each with a promoter in charge of coordinating the activities in the specific thematic area. The intervention strategy was divided into educational, communication and information, and health promotion activities were carried out at different levels (60.5 %), elaboration of written, graphic and audiovisual messages (2.8 %), as well as meetings and offices with project members (1.8 %).

Conclusions: It is concluded that the characterization of the project structure by themes allowed the achievement of its goals. Likewise, the assignment of functions, such as that of the main coordinator, made it possible to carry out various institutional and community activities through the different strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rolando Rodríguez Puga, Hospital Pediátrico Docente Provincial Dr. Eduardo Agramonte Piña de Camagüey.

Doctor en Medicina. Especialista de primer grado en Higiene y Epidemiología. Profesor instructor.

Yoánderson Pérez Díaz, Hospital Pediátrico Docente Provincial Dr. Eduardo Agramonte Piña de Camagüey.

Doctor en Medicina. Especialista de primer grado en Medicina General Integral y en Higiene y Epidemiología. Profesor instructor.

Yasnier Dueñas Rodríguez, Universidad de Ciencias Médicas Dr. Carlos J. Finlay, Policlínico Docente Área Este. Camagüey

Doctor en Medicina. Especialista de primer grado en Medicina General Integral.

References

1. Romero DM, Aldana Zavala JJ. Proyectos Comunitarios en el proceso de transformación social de la Universidad. Revista Ciencia Matria. 2019 [acceso 05/02/2023];5(9). Disponible en: https://www.cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/article/view/104/97

2. Armenteros Rojas A, Padrón Iglesias AP. Los proyectos comunitarios y su influencia en la calidad de vida de las personas mayores. Rev Ciencias Médicas. 2018 [acceso 05/02/2023];22(2):185-95. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttex&pid=S1561-31942018000200023&Ing=es

3. Camarotti AC, Wald G, Capriati A, Kornblit AN. Modelo integral comunitario para prevenir y abordar problemáticas de salud adolescente. Rev Salud Colectiva. 2018 [acceso 05/02/2023];14(3):545-62. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttex&pid=S1851-82652018000300545&Ing=es

4. Sanabria Ramos G, Pupo Ávila NL, Pérez Parra S, Ochoa Soto R, Carvajal Rodríguez C, Fernández Nieves Y. Seis décadas de avances y retos para la promoción de la salud en Cuba. Rev Cub Sal Públ. 2018 [acceso 05/02/2023];44(3). Disponible en: http://www.revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/view/1453/1101

5. Bonal Ruíz R. La promoción de salud en varios escenarios de actuación. Rev Cub Sal Públ. 2009 [acceso 05/02/2023];45(4). Disponible en: http://www.revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/view/1621

6. Bez Collazo JM, Quiala Hidalgo RA. Proyecto extensionista La universidad en mi comunidad como interfase del trabajo comunitario del Centro Universitario Municipal de Banes. Revista Estudios del Desarrollo Social. 2016 [acceso 05/02/2023];4(3):123-39. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttex&pid=S2308-01322016000300011&Ing=es

7. Pérez López L, Charro González S, Viamontes Beltrán J, López Mendoza E. Influencia del Proyecto Sonríe con Salud en la formación integral de estudiantes de Estomatología. Progaleno. 2018 [acceso 05/02/2023];1(1). Disponible en: http://www.revprogaleno.sld.cu/index.php/progaleno/article/view/16

8. World Medical Association. Declaration of Helsinki. Ethical Principles for Medical Research Involving Human Subject. Clin Rev Educ. 2013 [acceso 05/02/2023];310(20):2191-4. Disponible en: https://www.wma.net/wp-content/uploads/2016/11DoH-Oct2013-JAMA.pdf

9. Romero Pacios O, Rojas Capote Y. El enfoque preventivo en los proyectos comunitarios, un acercamiento a la experiencia cubana. Revista Cognosis. Rev Filos Letr Cienc de la Educ. 2022 [acceso 05/02/2023];7(3):107-28. Disponible en: https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Cognosis/article/view/5248

10. Neptuno Domínguez Y. Una mirada al trabajo sociocultural comunitario. Rev. La Jiribilla. 2019 [acceso 05/02/2023]. Disponible en: http://www.lajiribilla.cu/una-mirada-al-trabajo-sociocultural-comunitario/

11. Barroso J. El control social comunitario en Cuba y sus implicaciones para la seguridad pública. Revista Policía y Seguridad Pública. 2018;1(6):127-64. DOI: 10.5377/rpsp.v6i1.2700

12. Piñango Romero ME. Proyectos académicos comunitarios: Vía de acción, participación y reflexión para dialogar en la comunidad. Praxis educativa UNL Pam. 2020;24(3):1-11. DOI: 10.19137/praxiseducativa-2020-240309

Published

2023-08-13

How to Cite

1.
Puga RR, Pérez Díaz Y, Dueñas Rodríguez Y. Health for all, an Institutional Project with Community Outreach. INFODIR [Internet]. 2023 Aug. 13 [cited 2025 Dec. 22];(42). Available from: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/1392

Issue

Section

Original Articles