National School of Public Health Teacher Evaluation Management System

Authors

Keywords:

information technology, digital transformation, sustainable development.

Abstract

Introduction: Information and communication technologies offer opportunities for individuals, organizations, and communities to improve their quality of life. The National School of Public Health has proposed to gradually advance towards digital transformation, through a computerization strategy, according to its possibilities, in which the system for the management of teacher evaluation is part of it.

Objective: To present the main results of the design of the system for faculty evaluation management at the National School of Public Health.

Methods: A descriptive study was carried out in which theoretical, empirical and statistical methods were used, respecting ethical aspects and leading to the modeling of the management system. The procedure was carried out in three stages: diagnosis, intervention and implementation.

Results: From the record of the professor's activities, which includes publications, participation in events, results in projects, among others, the system manages, in an automated manner, reports related to the curriculum vitae, teaching and research evaluation, scientific results, etc., maintaining digital evidence and traceability of all operations executed.

Conclusions: The system for teacher evaluation management optimizes the management of teaching-research evaluation of teachers by digitizing the entire evaluation process and the corresponding decision making of managers, as well as generating digitized reports making use of the data; all of which is essential in the digital transformation of the institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Niurka Vialart Vidal, Escuela Nacional de Salud Pública, Departamento de Educación Posgradual

Licenciada en Enfermería, Profesora e Investigadora Titular, Máster en Informática en Salud, Máster en Educación Médica Superior, DrC. Educación Médica. Departamento de Ciencias de la Información. Escuela Nacional de Salud Pública

References

1. Díaz-Canel Bermúdez M. El derecho de todos a Internet supone deberes en relación con su uso adecuado. Intervención de Miguel Díaz-Canel Bermúdez, miembro del Buró Político del Comité Central del Partido Comunista de Cuba y Primer Vicepresidente de los Con¬sejos de Estado y de Ministros, en la clausura del Primer Taller Nacional de Infor¬matización y Ciberseguridad. Primer Taller Nacional de Infor¬matización y Ciberseguridad del 18 al 20 de febrero del 2015. Cubadebate; 21 de febrero de 2015 [acceso 28/05/2023]. Disponible en: http://www.cubadebate.cu/opinion/2015/02/21/intervencion-de-diaz-canel-en-la-clausura-del-taller-nacional-de-infor%C2%ADmatizacion-y-ciberseguridad/

2. Vidal Ledo M. Primera Estrategia para la Informatización del Sector de la Salud Pública Cubana. Una propuesta para el desarrollo. La Habana: Ciencias Médicas; 2007.

3. Puig Meneses Y. De la informatización de la sociedad a la transformación digital en Cuba. La Habana: Palacio de la Revolución; 2021 [acceso 28/05/2023]. Disponible en: https://www.presidencia.gob.cu/es/noticias/de-la-informatizacion-de-la-sociedad-a-la-transformacion-digital-en-cuba

4. Concepción Martínez AA, Rodríguez Martínez MM. Transformación digital en la sociedad cubana. La Habana: CITMATEL; 2022 [acceso 28/05/2022]. Disponible en: http://www.cuba.cu/ciencia-y-tecnologia/2022-02-18/transformacion-digital-en-la-sociedad-cubana/58989

5. Del Sol González Y. El reto de la transformación digital en Cuba y su impacto en la sociedad. La Habana: CITMATEL; 2022 [acceso 28/05/2023]. Disponible en: http://www.cuba.cu/economia/2022-02-19/el-reto-de-la-transformacion-digital-en-cuba-y-su-impacto-en-la-sociedad/59002

6. Vialart Vidal MN, Vidal Ledo MJ, Fleitas Estévez I, Delgado Ramos A, Rodríguez Díaz A, Gavilondo Mariño X, et al. Aplicación de la eSalud en el contexto cubano. Rev Panam Salud Publica. 2018 [acceso 28/05/2023];42. Disponible en: https://iris.paho.org/handle/10665.2/34593?locale-attribute=es

7. Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 66 Procedimiento para la evaluación de los profesores universitarios del sistema de educación superior. Gaceta Oficial de la República de Cuba. 2014 [acceso 19/03/2023];29(Extraordinaria):541-46. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2016-ex26.pdf

8. Ramos Rodríguez Y, Fonseca Calistre JA. Sistema de gestión para la evaluación de los profesores de la Facultad 4 [Tesis de grado]. [La Habana]: Universidad de Ciencias Informáticas; 2016 [acceso 19/03/2023]. Disponible en: https://repositorio.uci.cu/jspui/handle/123456789/7813

9. Infante Costa G. Akademos, un sistema automatizado para la gestión académica. SERIE. 2019 [acceso 19/03/2023];1(1). Disponible en: https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/253

10. ITMadrid Digital School. Una visión estratégica de la Transformación Digital: Los 8 Pasos definitivos. Madrid: ITMadrid Digital School; 2019 [acceso 19/03/2023]. Disponible en: https://www.itmadrid.com/una-vision-estrategica-de-la-transformacion-digital-los-8-pasos-definitivos/

11. Ametic. Transformación digital: Visión y Propuesta de AMETIC. España: Ametic; 2023 [acceso 19/03/2023]. Disponible en: https://www.thinktur.org/media/TD-Vision-y-Propuesta.-AMETIC.pdf

12. Vialart Vidal MN, Rodríguez Díaz A, Pérez Matar R. El reto de la transformación digital en la Escuela Nacional de Salud Pública. INFODIR. 2023 [acceso 09/03/2023];0(40). Disponible en: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/1293

13. Arocha Bandera MM, Márquez Filiu M, Deyne Márquez A, Estrada Pereira GA. Calidad del desempeño profesional en la Clínica Estomatológica Fe Dora Beris. MEDISAN. 2015 [acceso 24/04/2023];19(8):965-70. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192015000800005&lng=es

14. Mejías Sánchez Y, Borges Oquendo LC. Consideraciones para la definición de desempeño profesional en el proceso de calidad en salud. Rev Hum Med. 2021 [acceso 24/04/2023];21(1):224-38. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000100224&lng=es

15. Puig Delgado M. Consideraciones sobre el desempeño profesional del profesor. Revista Cubana de Enfermería. 2016 [acceso 24/04/2023];32(3). Disponible en: https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/988

Published

2023-08-22

How to Cite

1.
Vialart Vidal MN, Medina González I, Pérez Matar R, Díaz Molina A, De la Raba Gutiérrez Y, Rodríguez Díaz A. National School of Public Health Teacher Evaluation Management System. INFODIR [Internet]. 2023 Aug. 22 [cited 2025 Sep. 20];(42). Available from: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/1427

Issue

Section

Original Articles