Management Process for the Design of Master's Degree Syllabuses in Stomatology
Keywords:
management process, master's degree syllabuses, professional orientationAbstract
Introduction: In the Faculty of Stomatology of the University of Medical Sciences of Havana, the programs of three master's degree syllabuses were designed, which allow improving and redirecting the working skills of stomatologists in order to meet the demands of the services they provide.
Objective: To describe the management process for the elaboration of master's degree syllabuses aimed at stomatologists, with an orientation towards comprehensive stomatological care.
Authors' position: The postgraduate degree in stomatology is recognized for the training in five stomatological specialties; however, in the School of Stomatology of the University of Medical Sciences of Havana, only the Master's Degree in Odontogeriatrics is studied. Therefore, a management process was necessary for the elaboration of three master's degree syllabuses in Oral Surgery, Pediatric Dentistry and Oral Health in primary health care, considering professional needs and the solution of complex health problems in this field of knowledge.
Conclusions: The management process deployed in the development of three master's degree syllabuses in stomatology required preliminary inquiry and the implementation of effective strategies during the planning, organization, execution and control stages, as well as adequate institutional support. By following this comprehensive process, quality syllabuses that meet the educational and professional needs of students in their work environment were achieved.
Downloads
References
2. Loret de Mola Pino J, Pereira Pérez J, Loret de Mola E. Sistematización teórica para un estudio sobre el envejecimiento poblacional como fenómeno polisémico. Humanidades Médicas. 2023 [acceso 23/08/2023];23(1). Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2449
3. Rosales Reyes S, Reyes Puig AC, González Ramos RM. Pertinencia social del programa de la maestría de Odontogeriatría ante el envejecimiento poblacional en Cuba. En: Jornada virtual de Educación Médica 2019. La Habana, Cuba: EDUMED; 2019 [acceso 10/08/2023]. Disponible en: http://www.edumed2019.sld.cu/index.php/edumed/2019/paper/view/50/61
4. Ministerio de Educación Superior. Reglamento de educación de posgrado de la República de Cuba. Resolución 140 de 2019 de Ministerio de Educación Superior. La Habana: Gaceta Oficial de la República de Cuba; 2019 [acceso 19/08/2023]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-140-de-2019-de-ministerio-de-educacion-superior
5. Bernaza Rodríguez GJ, Dumé Sánchez JA, Oramas Domínguez I, Jiménez Sánchez L, Douglas de la Peña C, Alemañy Pérez E. Orientaciones de las maestrías para profesionales de la salud. Educ Med Super. 2022 [acceso 23/08/2023];36(3):e3374. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412022000300015&lng=es
6. Ronquillo Triviño L, Cabrera García C, Barberán Cevallos J. Competencias profesionales: desafíos en el proceso de formación profesional. Opuntia Brava. 2019 [acceso 24/08/2023];11(1):1-2. Disponible en: https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/653
7. Ropa Carrión B, Alama Flores M. Gestión organizacional: un análisis teórico para la acción. Revista Científica de la UCSA. 2022;9(1):81-103. DOI: 10.18004/ucsa/2409-8752/2022.009.01.081
8. Ministerio de Educación Superior. Dirección de Educación de Posgrado. Manual para gestión del posgrado. La Habana: MES; 2020 [acceso 19/08/2023]:1-48. Disponible en: https://www.scu.sld.cu/hme/wp-content/uploads/sites/106/2022/06/9-Manual-Gesti¾n-Posgrado-MES-20-5-2020.pdf
9. Bernaza Rodríguez G, Douglas de la Peña C, Orama Domínguez I, González Betancourt E, Dumé Sánchez J, Pausa Carmenates M. Diseño curricular de programas de maestría para profesionales de la salud. Educación Médica Superior. 2022 [acceso 25/08/2023];36(4). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3635
10. Vergara Vásquez EL, Aguas Núñez RL. Barraza Heras C, Mercado García A. Aplicación de la metodología Backward Design para el diseño curricular de la especialización en gestión y legislación ambiental. En: Encuentro Internacional De Educación En Ingeniería. 2021. Cartagena de Indias, Colombia: ACOFI; 2021. DOI: 10.26507/ponencia.1709
11. Pérez Brito D. La estructura del diseño curricular. Rev. Gua. Edu. Sup. 2020 [acceso 25/08/2023];3(1):85-9. Disponible en: https://www.revistages.com/index.php/revista/article/view/7
12. Laurito MJ, Benatuil D. La internacionalización de la Educación Superior. Análisis del caso Proyecto Alfa Tuning América Latina. J. Cienc. Soc. 2019 [acceso 27/08/2023];(12). Disponible en: https://dspace.palermo.edu/ojs/index.php/jcs/article/view/930
13. Rakhimbaeva RI. Integration of the Educational and Didactic Systems in the Training of Future Teachers. International Journal of Applied Exercise Physiology. 2019 [acceso 26/08/2023];8(2.1):1131-36. Disponible en: https://kristujayanti.edu.in/SSR-III/3.4.3-Research-Papers/UGC/2019_2020/58.pdf
14. Zambrano Ponce DO, López Vargas VR. Aspectos teóricos que fortalecen el aprendizaje colaborativo. DC. 2023 [acceso 27/08/2023];9(3):1518-35. Disponible en: https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3511
15. Cala Solozabal JC, Benguí A, Casanova Acosta X. Los principios de las ciencias médicas: desde la óptica de la Educación Avanzada. Órbita Científica. 2023 [acceso 27/08/2023];123(29). Disponible en: http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rOrb/article/view/2131
16. Enríquez Clavero J, González Hernández G, Toledo Pimentel B, Otero Martínez J, Corrales Álvarez M. Caracterización de los componentes del proceso de enseñanza aprendizaje en estomatología. Educación Médica Superior. 2020 [acceso 26/08/2023];34(3). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2230
17. Rochina Chileno SC, Ortiz Serrano JC, Paguay Chacha LV. La metodología de la enseñanza aprendizaje en la educación superior: algunas reflexiones. Revista Universidad y Sociedad. 2020 [acceso 26/08/2023];2(1):386-9. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100386&lng=es&tlng=pt
18. Macia Mendoza LJ, Batista Garcet Y. El proceso de diseño curricular como espacio de desarrollo académico y de investigación educacional. PENTACIENCIAS. 2023 [acceso 26/08/2023];5(4):623-33. Disponible en: https://editorialalema.org/index.php/pentaciencias/article/view/704/980
19. Bauzá Vázquez E, Marañón Rodríguez EJ. La formación y desarrollo de los valores en la educación superior cubana y su proceso de socialización. Didáctica y Educación. 2020 [acceso 27/08/2023];3(3):71-94. Disponible en: https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/100
20. Pamplona Raigosa JR, Cuesta Saldarriaga JC, Cano Valderrama V. Estrategias de enseñanza del docente en las áreas básicas: una mirada al aprendizaje escolar. Revista eleuthera. 2019;21:13-33. DOI: 10.17151/eleu.2019.21.2
21. Díaz Barriga A. Construcción de programas de estudio en la perspectiva del enfoque de desarrollo de competencias. Perfiles educativos. 2014 [acceso 23/08/2023];36(143):142-62. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982014000100009&lng=es&tlng=es
22. Michalón Acosta RA, Tobar Cuzme DV, Reinoso Gálvez AP. Las habilidades investigativas en la carrera de Odontología. Conrado. 2019 [acceso 23/08/2023];15(69):201-8. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000400201&lng=es&tlng=es
23. Lora Loza MG, Mucha Hospinal LF, Rodríguez Beas RB. Desarrollo de habilidades investigativas en maestrandos de la Escuela de Posgrado. Universidad César Vallejo. CAES. 2020 [acceso 27/08/2023];11(1):308-27. Disponible en: https://revistas.uned.ac.cr/index.php/revistacalidad/article/view/2951
24. Gonzáles Llontop R, Otero Gonzáles CA. Pedagogical tutor- student relationship: Key factor to promote research skills. Conrado. 2019 [acceso 27/08/2023];15(70):48-52. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000500048&lng=es&tlng=en
25. Martínez Rodríguez D, Márquez Delgado L. Las habilidades investigativas como eje transversal de la formación para la investigación. Tendencias pedagógicas. 2014 [acceso 27/08/2023];24:347-60. Disponible en: https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/119963/2110-4011-1-PB.pdf?sequence=1&isAllowed=y
26. Núñez Escobar E, Blanco Barbeito N, Jiménez Jomolca E, García López IO, Farrill Zequeira L. Tareas docentes para el desarrollo de habilidades investigativas desde la educación en el trabajo. EDUMECENTRO. 2020 [acceso 27/08/2023];12(2):146-60. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200146&lng=en
27. Ministerio de Educación Superior. Resolución n.o 11/2019. Patrón de calidad de maestrías (SEA-M). La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have published with this journal, accept the following terms:
a. The authors will keep their copyright and guarantee the magazine the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work as long as the author and first publication of this magazine are indicated.
b. The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g.: in institutional telematic archives or in their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work. (See The effect of open access).
