Validation of an Educational Strategy in Prison Settings: an Innovative Approach to Health Management

Authors

Keywords:

validation, educational strategy, oral self-care.

Abstract

Introduction: The validation of methodologies, protocols, classifications, strategies, and other scientific results ensures that the work undertaken meets rigorous standards and is based on reliable evidence.

Objective: To demonstrate the validation process of a questionnaire to evaluate an educational strategy based on oral self-care among older inmates.

Methods: Between 2019 and 2020, a methodological study was conducted to validate a set of educational materials and an educational strategy in two penitentiary units in the province of Camagüey. The sample design was stratified probabilistic, and the sample consisted of 60 patients. Five specialists were selected for the technical validation of the educational materials, and a pilot study was conducted with 15 randomly selected inmates. Eight experts were selected to validate the appearance and content. To this end, a four-dimensional, 11-item questionnaire and instructions were developed, to which the CVC was applied. Cronbach's alpha coefficient was also calculated.

Results: In the pilot test results, the educational materials obtained scores between 98% and 100% in each of the criteria. The questionnaire was considered understandable and accurate. The mean score for all items was above 4.4; the probability of error was 0.00032, and the CVC scores were greater than 0.85 in all dimensions.

Conclusions: The results support the importance of validating educational materials and strategies to ensure their effectiveness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luis Ley Sifontes, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey Dr. Carlos J. Finlay. Camagüey, Cuba.

Profesor auxiliar, master en ciencias, especialista de segundo grado

Ileana Bárbara Grau León, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana, Facultad de Estomatología Raúl González Sánchez. La Habana, Cuba.

Profesor e investigador titular, Dr. en ciencias, especialista de segunto grado

Yordana Silva Martínez, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey Dr. Carlos J. Finlay. Camagüey, Cuba.

Profesora auxiliar, master en ciencas, especialista de segundo grado

References

1. Justo Díaz M. Protocolo de actuación para las rehabilitaciones protésicas estomatológicas con implantes dentales de carga inmediata [tesis doctoral]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Estomatología Raúl González Sánchez; 2020 [acceso 12/09/2023]. Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php?P=DownloadFile&Id=854

2. Barciela González Longoria M. de la C. Gestión de la calidad de la carrera de estomatología. 2013-2018 [tesis doctoral]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Estomatología Raúl González Sánchez; 2020 [acceso 20/09/2023]. Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php?P=DownloadFile&Id=845

3. Ríos Campos JA. Construcción de un cuestionario de lectura crítica de textos académicos argumentativos [tesis de grado]. Chiclayo, Perú: Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo;2021 [acceso 20/09/2023]. Disponible en: http://tesis.usat.edu.pe/xmlui/bitstream/handle/20.500.12423/3320/TL_RiosCamposAlonso.pdf?sequence=1&isAllowed=y

4. Ley Sifontes L, Silva Martínez Y, Romero Vena E, Nápoles González IJ. Estrategia educativa sobre salud bucal en un contexto penitenciario cubano. Rev Hum Med. 2020 [acceso 24/09/2023];20(3):657-75. Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/articles/view/1671/1275

5. Ziemendorff S, Krause A. Guía de Validación de Materiales Educativos (con enfoque en materiales de educación sanitaria): Chiclayo, Perú: PROAGUA/GTP;2003 [acceso 19/08/2023]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/33551746_Guia_de_validacion_de_materiales_educativos_con_enfoque_en_materiales_de_educacion_sanitaria

6. Canul Tamay NM, Barradas Castillo MR, Lendechy Grajales ÁC, Pavía Carrillo EF. Validación de materiales didácticos sobre alimentación saludable en el sur de Yucatán. RESPYN. 2022 [acceso 20/09/2023];21(1)]. Disponible en: https://repyn.uanl.mx/index.php/respyn/article/view/655/421

7. Sánchez Sánchez R. El tema de validez de contenido en la educación y la propuesta de Hernández Nieto. Lat. Am. J. Phys. Educ. 2021 [acceso 24/8/2023;15(3):3309. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8358273.pdf.

8. Asociación Médica Mundial. Declaración de Helsinki de la AMM. Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. Francia: AMM; 2017 [acceso 10/09/2023]. Disponible en: https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/

9. UNICEF. Guía Metodológica y Video Validación de Materiales IES, Perú: UNICEF;2003 [acceso 23/08/2023]. Disponible en: https://www.unicef.org/peru/media/2436/file/Video%20Validaci%C3%B3n%20de%20Materiales.pdf

10. Ulloa Sabogal IM, Arias Rojas EM. Diseño y validación de material educativo dirigido a mejorar el conocimiento y autocuidado de la mujer gestante ante los trastornos hipertensivos en el embarazo. Enferm. Glob. 2023 [acceso 25/09/2023];22(71):277-308. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412023000300009&lng=es

11. López Fernández R, Avello Martínez R, Palmero Urquiza DE, Sánchez Gálvez S, Quintana Álvarez M. Validación de instrumentos como garantía de la credibilidad en las investigaciones científicas. Rev Cub Med Mil. 2019 [acceso 03/09/2023];48(Suppl1):e390. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572019000500011&lng=es

12. Tsukuda M, Ito Y, Nojima K, Kayano T, Honda J. Development and Validation of the COVID-19-Related Stigma Scale for Healthcare Workers (CSS-HCWs). Int. J. Environ. Res. Public Health. 2022 19(15):9641. Disponible en https://www.mdpi.com/1660-4601/19/15/9641

13. Castro Jiménez LE, Grillo Cárdenas AI. Validez y confiabilidad de la escala de actividad física para adultos con discapacidad física PASIPD-C. Retos. 2021 [acceso 02/09/2023];41. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/download/77430/63133/287350

14. Seckel MJ, Breda A, Fuente V, Vásquez C. Escuela Primaria. Concepciones de los docentes sobre el uso de Robótica en Matemáticas. Matemáticas. 2021 [acceso 02/09/2023];9(24):3186. Disponible en: https://www.mdpi.com/2227-7390/9/24/318615

15. Soto C. Desarrollo y validación de un instrumento para medir la calidad metodológica de las tesis de maestrías y doctorados. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales. 2021 [acceso 02/09/2023];17(2):357-78. Disponible en: http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2226-40002021000200357&lng=es&nrm=iso&tlng=eshttp://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2226-40002021000200357&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Published

2025-03-17

How to Cite

1.
Ley Sifontes L, Grau León IB, Silva Martínez Y. Validation of an Educational Strategy in Prison Settings: an Innovative Approach to Health Management. INFODIR [Internet]. 2025 Mar. 17 [cited 2025 Nov. 18];(43). Available from: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/1499

Issue

Section

Original Articles