Preparation strategy for teachers in the Virtual University of Health network

Authors

  • Grisel Zacca Gonzalez Centro Nacional de Información de Ciencias Médicas, Departamento de Docencia e Investigaciones, Universidad Virtual de Salud. La Habana, Cuba. https://orcid.org/0000-0003-4670-5092

Keywords:

professional development, networked learning, virtual teaching and learning environments, educational strategy

Abstract

Introduction: Teacher training and the development of virtual training processes are an identified need in higher medical education.

Objective: To describe the strategy for preparing teachers to integrate e-learning into their teaching.

Procedures used to collect the information: A systematisation of the actions carried out in the last 10 years at the Virtual Health University to guarantee the preparation of teachers was carried out. Theoretical methods of analysis-synthesis and historical-logical methods were used; in empirical methods, documentary analysis and systematisation of experiences were used.

Results: The strategy defined goal, scope, target audience, rationale and components, which included training for the design and set-up of virtual environments; a virtual course for online tutoring; a diploma course in online learning; workshops, short courses and two virtual events for the exchange of experiences.

Conclusions. It is important to continue promoting the strategy of preparing teachers with different forms of professional development, which allows the social purpose of the Virtual University to be fulfilled with the use of new educational approaches, in which information and communication technologies are an unquestionable opportunity to raise the quality of the teaching-educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Grisel Zacca Gonzalez, Centro Nacional de Información de Ciencias Médicas, Departamento de Docencia e Investigaciones, Universidad Virtual de Salud. La Habana, Cuba.

Doctora en Ciencias Educativas, Directora de la Universidad Virtual de Salud de Cuba

References

1. Ortiz Torres E, Mariño Sánchez MA. Problemas contemporáneos de la didáctica de la educación superior. La Habana: CEPES; 2003.

2. Borges Jorge ZM, Peralta Castellón Ll, Sánchez Rivas EM, Pérez Rodríguez RE. La Didáctica en la preparación del personal docente: sugerencias del Dr. Juan Virgilio López Palacio. EDUMECENTRO. 2020 [acceso 27/11/2023];12(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000100202

3. Cáceres Mesa M, Lara Díaz L, Iglesias León CM, García Cruz R, Bravo López G, Cañedo Iglesias C, et al. La formación pedagógica de los profesores universitarios. Una propuesta en el proceso de profesionalización del docente. Revista Iberoamericana de Educación. 2013 [acceso 27/11/2023];33(1). Disponible en: https://rieoei.org/RIE/article/view/2900/3825

4. Martí Núñez AR, Martínez Pérez R, Valcárcel Izquierdo N, Rodríguez González J, Lago Queija M, Rodríguez Gómez R. Estrategia educativa para el mejoramiento de la comunicación entre profesores y estudiantes en la licenciatura en Enfermería. Revista Cubana de Tecnología de la Salud. 2020 [acceso 27/11/2023];11(3). Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1697

5. Zacca González G, Diego Olite F, Martínez Hernández G, Vidal Ledo M, Nolla Cao NE, Rodríguez Castellanos L. Manual Metodológico. Universidad Virtual de Salud. La Habana, Cuba: Ecimed; 2013.

6. Barrera Breijo ME, Hernández Rodríguez IM, Reinoso Díaz M. Fundamentos teóricos para el diseño de una estrategia metodológica para la preparación de los profesores de Historia en las universidades. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río. 2013 [acceso 27/11/2023];17(2). Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/1115/html

7. Gómez-García M, Lagunes-Domínguez A, Ortiz-Padilla ME, Umaña-Mata AC. Tecnologías educativas y escenarios digitales. Tendencias en los posgrados universitarios. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 2023;26(1):55-69. DOI: 10.6018/reifop.545421

Published

2024-06-04

How to Cite

1.
Zacca Gonzalez G. Preparation strategy for teachers in the Virtual University of Health network. INFODIR [Internet]. 2024 Jun. 4 [cited 2025 Oct. 29];(43). Available from: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/1552

Issue

Section

Review or Position Articles