Transformation project on methodological and research teaching department at "Julián Grimau" Polyclinic

Authors

Keywords:

management strategy, transformation project, methodological teaching work

Abstract

Introduction: Medical education is a subsystem of the National Health System, nevertheless, integration of teaching, care, research and management is a reality that can still be perfected and consolidated. Since its creation, the Methodological Teaching Department at “Julián Grimau” Polyclinic has faced challenges inherent to its condition as a new component within a complex and consolidated system where methodological strengths but administrative weaknesses and threats are also present.
Objective: To design a transformation project aimed at an organizational change management that strengthens the management process and promotes strategic planning, in the Methodological Teaching Department of the “Julián Grimau” Polyclinic.
Methods: An observational, cross-sectional, descriptive study was conducted. Data analysis was carried out through the application of qualitative research and theoretical and empirical procedures were used. The ranking technique and the SWOT matrix were applied, which allowed the identification of problems in the development of the methodological teaching work and research at “Julián Grimau” polyclinic, in Arroyo Naranjo municipality during September to November 2018.
Results: Key result areas and scenario building were identified, as well as strategic objectives, strategies and measurement criteria.
Conclusions: The strategies proposed for organizational change management allow the strengthening of the management process and strategic planning of the Methodological Teaching and Research Department at “Julián Grimau” Polyclinic, which will allow the increase of professional performance based on scientific methods.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberto Hidalgo Mederos, Policlínico Universitario Julián Grimau

Jefe del Departamento Docente Metodológico; Master en Ciencias e Investigador Agregado, Profesor Auxiliar de la Facultad de Ciencias Médicas Julio Trigo López

Osmara Tadeo Oropesa, Facultad de Ciencias Médicas julio Trigo López

Licenciada en Enfermería. Jefa de departamento Docente metodológico. Profesora asistente. Facultad de Ciencias Médicas Julio Trigo López

Katia C García Hernández., Facultad de Ciencias Médicas Julio Trigo López

Asesora Nacional Inglés para Enfermería. Profesora Principal Inglés Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. Profesora Auxiliar. Facultad de Ciencias Médicas Julio Trigo López

Norberto Valcárcel Izquierdo, Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona

Licenciado en Física, Máster en Educación Avanzada, Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona  

Naimir Yanek Guevara Alonso, Jefa del Departamento de Humanidades. Facultad Preparatoria.

Jefa del Departamento de Humanidades. Profesora Asistente. Facultad Preparatoria.

References

1- Añorga Morales J. Informe de resultado de investigación. Caracterización del desempeño profesional del docente de preuniversitario. Soporte Digital. Ciudad de la Habana; 2007.

2- Díaz Rojas, Pedro A. Técnicas Grupales para la obtención de información y herramientas para el Proceso de Dirección. La Habana: Escuela Nacional de Salud Pública; 2003.

3- Rodríguez González FO, Alemañy Ramos S. Enfoque, Dirección y Planificación Estratégicos. Conceptos y Metodología. Proyección Estratégica 2004-2006. MINSAP; 2006.

4- Linares Borrell MA. Actualización de la formación por competencias en equipos directivos y riesgos involucrados. Cd Memorias Evento Gerencia Educacional. La Habana: Palacio de las Convenciones; 2014.

5- Rojo Pérez N. Administración de Recursos Humanos. Generalidades en Salud. Cuidad de La Habana. ENSAP; 2003.

6- González Reyes JC. Una mirada a la gestión del trabajo metodológico de los jefes de departamento docente universitario universidad y Sociedad. Revista Científica de la Universidad de Cienfuegos. 2014 acceso 06/12/2018;6(4). Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/213

7- Zamora León I, Boza Macías M, Lara Carrillo MG, Fonseca Boza S, Ponce Díaz Y, Arrebola López J, et al. Alfabetización informacional para directivos de la Filial de Ciencias Médicas de Manzanillo. INFODIR. 2016 [acceso 06/12/2018];0(22):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/175

8- Segredo Pérez AM, López Puig P. Evaluación del clima organizacional en el complejo hospitalario “Gustavo Aldereguía Lima”. Cienfuegos, 2015. INFODIR. 2016 [acceso 06/12/2018];0(23):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/201

9- Pacheco Díaz LC, Ramírez Albajés CR, Tapia Abril PP, Pastrana Fundora FM, Bressler Romero LM, Chacón Bayard E, et al. Diplomado de Dirección en Salud, su utilidad desde las opiniones de un grupo de cursistas. INFODIR. 2018 [06/12/2018];0(26):[aprox. 7 p.]. Disponible en: http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/447

10- Cordovés Macías M, Santander Pozo E. La coordinación de esfuerzos del colectivo y el trabajo grupal para la Dirección en Salud. INFODIR. 2016 [06/12/2018];0(13):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/308

11- Vidal Ledo MJ. La gestión de la información y el conocimiento en salud pública. INFODIR. 2016;22:1-2.

12- González Rodríguez R. Necesidades de superación pedagógica en directivos de la especialidad Medicina General Integral. INFODIR. 2018 [06/12/2018];0(27):[aprox. 6 p.]. Disponible en: http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/467

Published

2020-05-07

How to Cite

1.
Mederos RH, Tadeo Oropesa O, García Hernández. KC, Valcárcel Izquierdo N, Guevara Alonso NY. Transformation project on methodological and research teaching department at "Julián Grimau" Polyclinic. INFODIR [Internet]. 2020 May 7 [cited 2025 Oct. 3];(32). Available from: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/558

Issue

Section

Original Articles