Direction and control: a reflectionfromthecontext of medical sciences

Authors

  • Ana Gladys Peñalver Sinclay Facultad de Ciencias Médicas de Artemisa
  • Lareysi Borges Damas Facultad de Ciencias Médicas de Artemisa
  • Inerkys Veranes Garzón Dirección Nacional de Cuadros del MINSAP
  • Lanais Peñalver Sinclay Hospital Pediatrico José Ramón Martínez
  • Edwar Parra Linares Facultad de Ciencias Médicas de Artemisa

Keywords:

control, address, teaching learning process, medical sciences

Abstract

The teaching of medical sciences, like all human activity, is presented at the dawn of the new millennium as an indispensable social factor in terms of the growth and development of public health. However, there are several consequences that are often identified as a result of the lack of control over the Teaching-Learning Process, fluctuating from the teachers' unpunctualities to the unfavorable results in the fulfillment of the plans drawn up, which evidently has a negative impact. In the integral training of future health professionals. Reflecting on the importance of control in the direction of the Teaching Learning Process of Medical Sciences is the purpose of this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Gladys Peñalver Sinclay, Facultad de Ciencias Médicas de Artemisa

Jefa del Departamento de Cuadros de la Facultad de Ciencias Médicas de Artemisa

Lareysi Borges Damas, Facultad de Ciencias Médicas de Artemisa

Directora Consejo Provincial de Sociedades Científicas de Artemisa

Inerkys Veranes Garzón, Dirección Nacional de Cuadros del MINSAP

 Especialista de la Dirección de Cuadros del Ministerio de Salud Pública.

Lanais Peñalver Sinclay, Hospital Pediatrico José Ramón Martínez

Especialista de Primer Grado en Pediatría del Hospital Pediatrico José Ramón Martínez.

Edwar Parra Linares, Facultad de Ciencias Médicas de Artemisa

Director del Centro de Informaciónde la Facultad de Ciencias Médicas de Artemisa

References

1. Castell-Florit Serrate, P. Saber qué hacer en la dirección de la Salud Pública. La Habana: Política; 2013.

2. Labarrere Reyes, G. Pedagogía. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1988.

3. Ministerio de Educación. Diccionario Manual de la Lengua Española. La Habana, CU: Imprenta Nacional; 1962. 587p.

4. Shukina, G.I. y otros. Teoría y metodología de la educación comunista en la escuela. La Habana: Editorial pueblo y educación; 1978.

5. Ministerio de Educación Superior. Gaceta Oficial No.25. RESOLUCION No. 2/2018[citado 5 dic 2018]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/pdf/GOC-2018-O25.rar

6. Miguel A. Serra Valdés. El trabajo educativo en la Universidad de Ciencias Médicas en el contexto histórico actual. Rev. Habanera de Ciencias Médicas. 2013[citado 5 dic 2018]; 12(4):637-649. Disponible en http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/165/205

7. Castro Ruz, Fidel. Discurso Acto de graduación de 10 658 egresados del “Destacamento Pedagógico Manuel Ascunce Domenech”. Ciudad Libertad, La Habana; 1981. Disponible en: http://www.fidelcastro.cu/es/discursos/discurso-pronunciado-en-el-acto-de-graduacion-de-10-658-egresados-del-destacamento

8. Jara Gutiérrez NP, Díaz-López MM. Políticas de evaluación del desempeño del docente universitario, mito o realidad. Educ Med Super. 2017 [citado 21 dic 2018]; 31(2): [aprox. 15 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000200018

9. Hernández Cubilla MM, Vivas Bombino L. La evaluación profesoral como fortaleza para el proceso docente. Rev. Ciencias Médicas Pinar del Rio. 2018[citado 5 dic 2018]; 22(4): 650-652. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3675

10. García Yllán Lourdes María, López Gutiérrez Indira. Binomio estudiante-profesor: componentes claves del proceso enseñanza aprendizaje. EDUMECENTRO. Sep 2016 [citado 8 dic 2018]; 8(3): 216-223. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300016&lng=es.

11. Regal García M, Corrales Reyes LI, Reyes Pérez JJ. La formación axiológica en los profesionales cubanos de la salud: una mirada hacia la universidad. Revista Habanera de Ciencias Médicas. 2015[citado 5 dic 2018]; 14(1):79-88. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/488

12. Castell-Florit Serrate, P. Glosario gerencia en Salud. La Habana: MINSAP; 2001.

13. Núñez de Villavicencio Porro F. Consentimiento educado vs: Consentimiento informado. Rev. Cubana Salud Pública. Dic 2006[citado 5 dic 2018]; 32 (4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662006000400011&lng=es

Published

2019-02-05

How to Cite

1.
Peñalver Sinclay AG, Borges Damas L, Veranes Garzón I, Peñalver Sinclay L, Parra Linares E. Direction and control: a reflectionfromthecontext of medical sciences. INFODIR [Internet]. 2019 Feb. 5 [cited 2025 Oct. 3];(29):115-22. Available from: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/568

Issue

Section

Review or Position Articles