Self-perceived managerial skills in managers and their reserves
Keywords:
self-perception, managers, training, improvementAbstract
Introduction: The development of scientific and technological innovations requires continuous training and improvement to enable public health managers to acquire knowledge and skills and to provide efficient health services.
Objective: To describe the essential aspects of the self-perception of managers and reserves regarding their managerial skills.
Positioning: A national and international literature review was carried out to determine the behaviour of managerial skills based on the self-perception of health managers. Given the current state of science and technological innovation, which demands continuous training and improvement from managers in order to obtain efficiency in health services.
Conclusions: The essential aspects of self-perception were described, from the managerial foundations of cadres and reserves on their managerial skills that demand continuous training and improvement. Through the analysis of learning needs, the lack of preparation for administrative management and the lack of knowledge to diagnose the learning needs of their reserves were detected.
Downloads
References
2. Castell-Florit Serrate P. Saber qué hacer en la dirección en Salud Pública. La Habana: ECIMED; 2013.
3 Cristale M. Recursos humanos: Entrenamiento y desarrollo en la empresa. La agencia de viajes; 2023 [acceso 03/11/2023]. Disponible en: https://www.ladevi.info/recursos-humanos/recursos-humanos-entrenamiento-y-desarrollo-la-empresa-n53825
4. González Guevara JC. Capacitación Continua en Mandos Gerenciales. México: Universidad Autónoma de Nuevo León; 1999.
5. Infante Becerra V, Breijo Woroz T. Mirada histórica al proceso de capacitación en el mundo. Rev MENDIVE. 2017 [acceso 29/02/2024];15(1):57-64. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962017000100005&lng=es&tlng=es
6. Collazo Ramos MI, Calero Ricardo JL, Ávila Záldivar V, Pacheco Díaz LC, Ramírez Albajés C, Puente Barrera E, et al. Necesidades de aprendizaje e impacto educativo en temas económicos en directivos del Sector Salud. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Instituto de Ciencias Básicas y Preclínicas Victoria de Girón. Rev haban cienc méd. 2013 [acceso 11/10/2023];12(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=1729-519X20130003&lng=es&nrm=iso
7. Ruíz Gutiérrez L. Tipos de habilidades gerenciales, una opción para el desarrollo empresarial proactivo. Revista Reflexiones y Saberes. 2021 [acceso 27/02/2024];(14):41-52. Disponible en: https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaRyS/article/view/1311
8. Whetten D, Cameron K. Desarrollo de habilidades directivas. 8.a Ed. Estados Unidos: Prentice Hall; 2011.
9. Rojas Ochoa F. Situación, sistema y recursos humanos en salud para el desarrollo en Cuba. Rev Cubana Salud Pública. 2003 [acceso 27/02/2024];29(2):15. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662003000200011&lng=es
10. Delgado García G. Precursores y Forjadores de la Salud Pública Cubana. Dr. Carlos M. Martínez Reyes (1922-1983). Rev. Cubana Salud Pub. 1992 [acceso 27/02/2024];18(1):70-72. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34661995000200008&lng=es
11. Escuela Nacional de Salud Pública. Convenio de Cooperación Académica Posgradual con Facultad de Medicina de Sâo José do Río Preto, Sâo Paulo, Brasil. Informe de desarrollo y cumplimiento período 2000-2003. [Documento de trabajo]. La Habana: ENSAP; 2003.
12. Chang M, Alemán ML, Cañizares MP, Ibarra AM. Satisfacción de los pacientes con la atención médica. Rev Cubana Med Gen Integr. 1999 [acceso 23/10/2023];15(5):541-7. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21251999000500009&lng=es&nrm=iso&tlng=es
13. Colectivo de Autores. Folleto del Diplomado I de Dirección Científica. La Habana: MINSAP; 2006.
14. Consejo de Estado. Estrategia Nacional de Preparación y Superación de Cuadros del Estado y del Gobierno y sus reservas. La Habana: Dirección de Cuadros del CECM; julio 2010.
15. Rodríguez Sánchez J. Propuesta de modelo teórico para el perfeccionamiento de la organización del proceso evaluativo de directivos del sector salud. 2010-2016 [Tesis doctoral]. [La Habana]: ENSAP; 2017.
16. Castillo Briceño C. Fundamentos de los códigos de ética de los colegios profesionales. Revista Educación. 2010 [acceso 27/02/2024];34(1):119-41. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44013961007
17. Morles Sánchez V. Los sistemas nacionales dominantes de postgrado: tendencias y perspectivas. Caracas: Ediciones del Centro de Estudios e Investigaciones sobre Educación Avanzada (CEISEA), Coordinación Central de Estudios de Postgrado Universidad Central de Venezuela; 1996.
18. Añorga Morales F. La Educación Avanzada, una opción insoslayable de nuestro tiempo. Bol Educ Avanzada. 1995 [acceso 27/02/2024];1(1):24-37. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634165003
19. Forneiro Rodríguez R. El sistema de Formación inicial y continua del personal docente en Cuba. Taller Internacional Maestro 96. La Habana: MINED; 1996.
20. González Martin ER. Estrategia de preparación para la gestión de cuadros y reservas de la misión médica cubana. Venezuela, 2013-2016. [Tesis doctoral]. [La Habana]: Escuela Nacional de Salud Pública; 2019.
21. Núñez Jover J. La ciencia y la tecnología como procesos sociales. La Habana: Editorial Félix Varela; 1999.
22. García Capote E, Fernández de Alaiza MC, Hernández Vigand R, Saenz Sánchez TW. Sistema de Ciencia e Innovación Tecnológica. Documento para el diplomado en Gerencia de la Innovación. Curso 1. La Habana: Centro de Gerencia de Ciencia y Tecnología. Instituto Superior de Ciencias y Tecnologías Nucleares. CITMA; 2002 [acceso 23/10/2023]. Disponible en: http://www.academia.edu/305466/La_Revolucion_Tecnocientifica
23. Ramírez Mera UI, Barragán López JF. Autopercepción de estudiantes universitarios sobre el uso de tecnologías digitales para el aprendizaje. Revista de innovación educativa. 2019 [acceso 27/02/2024];10(2). Disponible en: http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/1401/970
24. Hernández Meléndrez E. Instancias reguladoras de la personalidad. En: Atención psicológica. Métodos, técnicas y enfoques. La Habana: ECIMED, 2011. pp. 38-40.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have published with this journal, accept the following terms:
a. The authors will keep their copyright and guarantee the magazine the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work as long as the author and first publication of this magazine are indicated.
b. The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g.: in institutional telematic archives or in their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work. (See The effect of open access).
