An experience of blended learning in the field of health organisation and management

Authors

Keywords:

speciality of health organisation and administration, blended learning modality, teaching-learning process, distance education, COVID-19

Abstract

Introduction: The epidemiological contingency caused by COVID-19 and the sanitary control measures put in place raised innumerable challenges. In the field of education, changes in educational strategies were promoted; mediated, in essence, by information and communication technologies.

Objective: To present the experiences during the preparation and implementation of the Basic Management course in the speciality of Health Organisation and Administration, between February and June 2021.

Methods: A review was carried out of the literature available on the Internet on the blended learning modality, the virtualisation of the teaching-learning process and its use as an alternative to provide continuity to the course during the pandemic. Likewise, information contained in the current syllabus for the speciality of Health Organisation and Administration and the activity reports of the Basic Management course, 2020 edition.

Positioning: The structure, teaching strategy and other elements of the Study Programme of this speciality are reviewed; the considerations that constituted the premises for the temporary reorganisation in the blended learning modality of the aforementioned course are described and the dynamics followed in one of the face-to-face meetings are detailed.

Conclusions: The innovations in terms of methods, media and didactic strategies introduced in the Basic Management course ensured the permanence of the students in the teaching-educational process despite the epidemiological situation and the creation of a scenario similar to the manager's usual work context. Likewise, advantageous results were achieved in the resident's performance and the fulfilment of the declared teaching objectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vivian de las Mercedes Noriega Bravo, Escuela Nacional de Salud Pública. La Habana, Cuba.

Especialista de 2do. grado en Epidemiología, Doctora en Ciencias de la Salud, Profesora e Investigadora Titular

Carmen Arocha Meriño, Escuela Nacional de Salud Pública. La Habana, Cuba.

Doctora en Ciencias de la Salud, Profesora e Investigadora Titular

Teresa de la Caridad Pérez Díaz, Escuela Nacional de Salud Pública. La Habana, Cuba.

Profesora e Investigadora Titular

References

1. López Hung E, Pérez Rodríguez BA, Cordoví Hernández VD. Virtualización del programa Análisis de Datos para las carreras de Tecnología de la Salud. Revista Tecnología Educativa. 2019 [acceso 11/05/2023];4(2):479-88. Disponible en: http://tecedu.uho.edu.cu/index.php/tecedu/article/view/191/132

2. Luzbet Gómez FR, Laurencio Leyva A. La virtualización como alternativa para la educación de posgrado. Revista Cubana de Educación Superior. 2020 [acceso 02/05/2023];39(3):e17. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000300017&lng=es&tlng=es

3. Juca Maldonado FJ. La educación a distancia, una necesidad para la formación de los profesionales. Revista Universidad y Sociedad. 2016 [acceso 02/05/2023];8(1):106-11. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v8n1/rus15116.pdf

4. Vialart Vidal MN. Estrategias didácticas para la virtualización del proceso enseñanza aprendizaje en tiempos de COVID-19. Educación Médica Superior. 2020 [acceso 25/05/2023];34(3):e2594. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000300015&lng=es&tlng=es

5. Hernández Díaz A, González Hernández M, Viñas Pérez G. Estrategia de formación docente y modalidad semipresencial. Conrado. 2019 [acceso 02/05/2023];15(66):145-55. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000100145&lng=es&tlng=es

6. Ministerio de Relaciones Exteriores República de Cuba. Incrementan medidas para control de la COVID-19 en todo el territorio nacional. La Habana: MINREX; 2021 [acceso 07/10/2023]. Disponible en: https://cubaminrex.cu/es/node/4419

7. Roatta S, Tedini D. La pandemia del Covid-19 y el aprendizaje semipresencial en la educación superior. Rev. Iber. Tec. Educ. y Educ. en Tec. 2021;(28):318-23. DOI: 10.24215/18509959.28.e39

8. Guevara Espinoza JC, Paredes Menéndez GE, Malo Toledo C, Morales Caguana EF. La virtualización del proceso de enseñanza - aprendizaje y el desafío de sus anomias en la universidad de Guayaquil. Revista Universidad y Sociedad. 2022 [acceso 02/05/2023];14(5):288-94. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000500288&lng=es&tlng=es .

9. Ministerio de Salud Pública. Área de Docencia e Investigaciones. Programa de la Especialidad de Organización y Administración de Salud. La Habana: MINSAP; 2017.

10. Rodríguez Aguilar Y. Los estudios semipresenciales, su implementación en tiempos de la COVID 19. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores. 2021 [acceso 03/07/2023];9(1):00042. DOI: 10.46377/dilemas.v9i1.2872

Published

2024-02-08

How to Cite

1.
Noriega Bravo V de las M, Arocha Meriño C, Pérez Díaz T de la C. An experience of blended learning in the field of health organisation and management. INFODIR [Internet]. 2024 Feb. 8 [cited 2025 Nov. 16];(42). Available from: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/1565

Issue

Section

Review or Position Articles