Organizational Behavior Management and Strategic Planning in Health Education Units to Prevent Accidents

Authors

Keywords:

Gestión, comportamiento, estrategias, sanitaria, accidentes

Abstract

Introduction: This study proposes incorporating medical leaders into managerial planning as a key strategy to strengthen vocational training in medical students. This involvement may include supervised rotations, structured mentorship, and formative assessment focused on leadership and socioemotional skills.
Objetive: analyze the relationship between organizational behavior management and strategic planning in health education units to prevent accidents.
Method: A quantitative, descriptive, and cross-sectional study was conducted in Peru during the first quarter of 2023. The sample included 44 first-year medical students selected by convenience sampling. A 12-item questionnaire (6 on planning and 6 on strategy evaluation) was applied, focused on accident prevention practices in the academic environment.
Results: Students perceived organizational planning as unnecessarily detailed and inflexible. In contrast, they valued organizational behavior management as motivating and in need of continuous reinforcement. The highest correlation found was Spearman’s Rho = 0.597, statistically significant (p = 0.001), indicating a moderate and meaningful relationship.
Conclusion: A direct and significant relationship was found between organizational behavior management and strategic planning in health education units, contributing to accident prevention in academic settings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Angel Delgado-Ríos, Universidad Nacional de San Martín. Perú.

Profesor

References

1. Ruiz J, Álvarez J. Juicios metacognitivos en la educación médica. Revista médica Risaralda. 2021 [acceso: 28/06/2023]; 27(1): 69-74. Disponible en: https://revistas.utp.edu.co/index.php/revistamedica/article/view/24609/16506

2. Cabrera Y, Vizcaíno A, Díaz J, López E, López Cabrera E. Dimensión afectiva motivacional de las habilidades de aprender a aprender en estudiantes de medicina. 2022 [acceso: 28/06/2023]; 51(4): e02202148. Disponible en: https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/2148/1606

3. Moreno Muro JP, Caján Villanueva M, Chavez Taipe YV, Hernández Torres AM, Ramos León LL, Zapata Bellido MJ. La Inteligencia artificial y la gestión del currículo Universitario por competencias) 2023 [acceso: 23/03/2025]; e-2312: 3(1):1-9.Disponible en: https://doi.org/10.5281/zenodo.13738948

4. Fernández Da Lama R. Evaluación de la metacognición sobre el estudio en estudiantes de psicología. Revista Psicoespacios. 2019 [acceso: 23/03/2023]; 13 (22): 62-76. Disponible en: https://doi.org/10.25057/21452776.1198

5. Rojas Krugger JC, Ugaz Roque N. Planificación estratégica y gestión organizacional del potencial humano para planificar actividades deportivas y manejar el estrés. 2024 [acceso: 23/03/2025]; 4(1):e-2414. Disponible en: https://doi.org/10.5281/zenodo.14583682

6. Hasske E, Beil M, Keller K. Competency-based Education and Training of medical staff. A Programm of the Medical Academy Waldbreitbach: Concept - Implementation - Materials. GMS J Med Educ. 2017; 34(4): Doc41. Doi: 10.3205/zma001118

7. Medina MS, Castleberry AN, Persky AM. Strategies for Improving Learner Metacognition in Health Professional Education. Am J Pharm Educ. 2017 [acceso: 11/11/2023]; 81(4): 78. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5468716/

8. Durán-Pérez V, Gutiérrez-Barreto S. El aprendizaje activo y el desarrollo de habilidades cognitivas en la formación de los profesionales de la salud. 2021; 24 (6): 283-290. DOI: https://scielo.isciii.es/pdf/fem/v24n6/2014-9832-fem-24-6-283.pdf

9. Chumaña J V, Jiménez S P, Martínez C M. Aprendizaje metacognitivo en la escritura del inglés como lengua extranjera por estudiantes universitarios. Mendive. 2019 [acceso: 23/03/2023]; 17 (4): 539-548. Disponible en: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1709

10. Barreto Espinoza LA, Barreto Espinoza ME. Sobreexigencia laboral y Condiciones de Vida del Personal de salud de un hospital durante el periodo 2022-1 [e-2208]. [acceso: 20/05/2023];2(1):1-8. Disponible en: https://gestiones.pe/index.php/revista/article/view/56

11. Escanero-Marcén J, Soledad-Soria M, Escanero-Ereza M, Guerra-Sánchez M. Influencia de los estilos de aprendizaje y la metacognición en el rendimiento académico de los estudiantes de fisiología. 2013 [acceso: 20/05/2023]; 16 (1): 23-29. Disponible en:
https://dx.doi.org/10.4321/S2014-98322013000100005

12. Chávez Taipe YV, Micha Aponte RS, Soto Espichan AA. Gestión de actividades recreativas y desempeño laboral de los docentes de una institución de salud (Management of recreational activities and work performance of teachers in a healthcare institution: [e-2204]. larevi [Internet]. 12 de junio de 2022 [citado 20 de mayo de 2025];2(1):1-9. Disponible en: https://gestiones.pe/index.php/revista/article/view/60

13. Ramos Quispe RL. Propuesta de cuestionario sobre desempeño laboral e interrelaciones humanas administrado por directivos de Universidad(Proposal for a questionnaire on job performance and human relations administered by university managers): [e-2206]. larevi [Internet]. 8 de agosto de 2022 [citado 20 de mayo de 2025];2(1):1-10. Disponible en: https://gestiones.pe/index.php/revista/article/view/9

14. Personal sanitario. Organización mundial de la salud .Ginebra; 2023 [acceso: 23/03/2023]; [Aprox. 1 pant.]. Disponible en: https://www.who.int/es/health-topics/health-workforce#tab=tab_1

15. Barreto Espinoza LA, Sánchez Sánchez M. Responsabilidad y gestión de la capacidad profesional del personal de enfermería de un hospital público [acceso: 17/04/2024];1(1):1-10. Disponible en: https://gestiones.pe/index.php/revista/article/view/57

Published

2025-09-30

How to Cite

1.
Delgado-Ríos A, Delgado-Bardales JM, Torres Flores Y, Valera-Vega O, Cardenas-Urrelo RP, Valqui Oxolón JM, et al. Organizational Behavior Management and Strategic Planning in Health Education Units to Prevent Accidents. INFODIR [Internet]. 2025 Sep. 30 [cited 2025 Oct. 1];44. Available from: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/1772

Issue

Section

Original Articles