Collaborative work for health management. Virtual education learning
Keywords:
Information and Communications Technologies, collaborative work platforms, virtual environments for teaching and learning, direction of Health system.Abstract
The development of Information and Communications Technologies takes boom nowadays. The use of these technologies is a challenge for management processes in all areas .The Cuban National Health System has many achievements in this regard. These technologies provide collaborative work platforms, which facilitate teamwork and decision making. Hence the importance of using them in the direction of Health system. The aim of this paper is to describe the importance and advantages of collaborative work platforms in the formation of executives of the Cuban National Health System to build leadership skills through them. It was used the documentary analysis and revision of materials for framing the use and development of these technologies in the branch of health in Cuba. The principal concepts were based theoretically on the topic and how to approach them in the executives’ professional growth. It was concluded that: the modern management techniques require new management methods that facilitate the performance of the executives. The advantages provided by information and communication technologies and their virtual environments for teaching and learning favor a paradigm shift in the field of health management .To design training strategies on the tools of collaborative work supports the development of skills and a better performance in the executives, bringing greater efficiency and effectiveness of their work.
Downloads
References
2. Delgado Ramos A, Vidal Ledo M. Informática en la salud pública cubana. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. Sep 2006 [citado 30 Mar 2015]; 32(3): [aprox. 11 p]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662006000300015&lng=es
3. Rivera Z, Hernández Galán I. Política Nacional de Información en Cuba: ¿Por qué no se logró lo soñado?. ACIMED [Internet]. 2009. [citado 03 Mar 2016 ] ; 20(5): 9-26. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352009001100002&lng=es
4. Delgado Ramos A, Vidal Ledo M. Informática en la salud pública cubana. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2006. [citado 03 Mar 2016 ] ; 32(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662006000300015&lng=es
5. Colectivo de Autores. Manual Metodológico. Universidad Virtual de Salud. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2013. [citado 12 Ene 2016]; (118): 9-10. Disponible en: http://www.uvs.sld.cu/sites/default/files/usuarios/aduvs/manual_metodologico_completo.pdf
6. Vidal Ledo MJ, Alfonso Sánchez I, Zayas Mujica R, Borrell Saburit A, Castellanos Gallardo I, Rodríguez Perojo K. Biblioteca virtual en salud. Educ Med Super [Internet]. 2013 Jun [citado 22 Ene 2016] ; 27(2): 294-310. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000200016&lng=es.
7. Campus Virtual de Salud [Internet]. Acerca de CVS/OPS. Misión y Visión; CC BY-NC 3.0 IGO [citado 15 May 2015]. Disponible en: http://www.campusvirtualsp.org/?q=es/que-es-el-campus
8. Acosta C, Villegas B. Uso de las aulas virtuales bajo la modalidad de aprendizaje. Revista de Teoría y
Didáctica de las Ciencias Sociales. [Internet]. 2013 [citado 22 Ene 2016] Mérida-Venezuela: 121-141. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/652/65232225008.pdf
9. López Fernández R, Gutiérrez Escobar M, Vázquez Cedeño S, Benet Rodríguez M, Seijo Yanes R, Hernández Petitón AC. Reseña histórica de la educación a distancia en Cuba y el mundo. MediSur [Internet]. Oct 2010 [citado 20 Ene 2016 ] ; 8(5): 58-64. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2010000500011&lng=es.
10. Rojas Machado N, Pérez Clemente F, Torres Milord I, Peláez Gómez E. Las aulas virtuales: una opción para el desarrollo de la Educación Médica. Rev EDUMECENTRO [Internet]. Ago 2014 [citado 02 Mar 2016 ] ; 6(2): 231-247. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000200016&lng=es.
11. García L. Historia de la Educación a Distancia [Internet]. 2014 [citado 19 Ene 2016]. Disponible en: http://www.academia.edu/3260165/Historia_de_la_educaci%C3%B3n_a_distancia
12. Colectivo de autores. Entorno virtual de enseñanza aprendizaje. Ecured [Internet] [Consultado 29 Ene 2016] Disponible en: http://www.ecured.cu/Entorno_virtual_de_ense%C3%B1anza_aprendizaje
13. Fernández Piqueras R. Factores antecedentes en el uso de Entornos Virtuales de Formación y su efecto sobre el Desempeño Docente [tesis]. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia; 2009 [citado 20 Ene 2016]. Disponible en: https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/7524/tesisUPV3215.pdf?sequence=1
14. Boneu JM. Plataformas abiertas de e-learning para el soporte de contenidos educativos abiertos. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento [Internet]. Abr 2007 [citado 22 Ene 2016];4(1):1-12.Disponible en: http://www.uoc.edu/rusc/4/1/dt/esp/boneu.pdf
15. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana [Internet]. La Habana: Infomed - Centro Nacional de Información de Ciencias Médicas; c1999-2015 [actualizado 22 Ene 2016; citado 22 Ene 2016]. Disponible en: http://instituciones.sld.cu/ucmh/
16. Rodríguez Cáceres AO, Torres Acosta R, Ignacio Palacios J, Rodríguez Torres R, Díaz Ricardo O, Trinchet Soler R. Medcampus: un proyecto de plataforma para la educación a distancia. Acimed 2004; 12(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352004000300002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Consultado: día/mes/año.
17. Lombillo Crespo OO, Porto Ramos AG, Tecnologías de la Información y las Comunicaciones para la Gestión del Conocimiento. Revista Cubana de Tecnología de la Salud. [Internet]. 2014 [citado 22 Ene 2016].Disponible en: http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/586/653
18. Castell-Florit Serrate P. Saber qué hacer en la dirección de la Salud Pública. La Habana: Editora Política; 2013.
19. Tünnermann Bernheim C. El constructivismo y el aprendizaje de los estudiantes. Universidades [Internet]. Mar 2011[citado 18 May 2015]; LXI (48): 21-32: Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/373/37319199005.pdf
20. Fernández Naranjo A, Rivero López M. Las plataformas de aprendizajes, una alternativa a tener en cuenta en el proceso de enseñanza aprendizaje. Rev Cub Inform Médica. [Internet]. jul-dic 2014 [citado 12 Ene 2016]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S086421412009000300013&script=sci_arttext
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have published with this journal, accept the following terms:
a. The authors will keep their copyright and guarantee the magazine the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work as long as the author and first publication of this magazine are indicated.
b. The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g.: in institutional telematic archives or in their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work. (See The effect of open access).
