Participants of the editions of the Diploma of Public Administration. National School of Public Health, 2017
Keywords:
diploma, public administration, executivesAbstract
Introduction: The preparation and overcoming of cadres and reservations is carried out in accordance with the policies of the Communist Party of Cuba, the State and Government. The National School of Public Health as a Branch School for the preparation of the cadres and reserves of the health sector, was considered as one of the institutions authorized to teach the Public Administration Diploma. 403 executives have graduated in the 18 editions made in the period between February 2012 and December 2017.
Objective: To characterize the participants of the editions of the Diploma in Public Administration developed at the National School of Public Health in 2017.
Methods: A descriptive and retrospective study was carried out. The universe consisted of 64 executives who attended the three editions of the Public Administration Diploma at the National School of Public Health in 2017.
Results: Of the 64 executives studied, the highest percentage was male, aged between 41 and 50 years, working in the Ministry of Public Health, they have between 1 and 5 years of tenure and the highest percentage corresponds to paintings.
Conclusions: Mostly the students were cadres, over 40 years old and expressed satisfaction with the knowledge acquired in the different courses of the diploma, which are useful for their daily work and therefore perceive to be better prepared to exercise the control functions, planning and execution of assigned tasks.
Downloads
References
2. Moynelo Rodríguez H, Peña Vázquez D, Fernández Oliva B, Batista Gutiérrez T. Estrategia de superación para perfeccionar la labor de dirección de los jefes de departamento docente de la Facultad de Ciencias Médicas "General Calixto García". EducMedSuper. 2018 [acceso 12/4/2018];32(1):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1205
3. Williams Serrano S, Garcés Garcés B. La formación de habilidades investigativas en la Universidad Médica. Realidades y perspectivas. Medisur. 2018 Abr [acceso 12/4/2018];16(2):267-79. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2018000200010&lng=es
4. García Batan J, Pimentel Pina RV, Colunga Santos S. Formación y desarrollo de la competencia toma de decisiones gerenciales en directivos empresariales a través del posgrado. Rev retos. 2016 Jul-dic [acceso 2/5/2018];10(2):121-40. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552016000200008&lng=es&nrm=iso%3e.%20ISSN%202306-9155 .
5. León Cabrera P, Arocha Mariño C, García Milian AJ, Jorna Calixto AR, CarnotaLausán O, Castell-FloritSerrate P, et al. Propuesta de acciones para la utilización de las tecnologías gerenciales por egresados de la especialidad de Organización y Administración en Salud. INFODIR. 2018 [acceso 1/4/2018];0(26):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/433
6. Carnota Lauzán O. Biblioteca Virtual para formación Postgraduada de directivos del sector salud [CD- ROM]. La Habana: Escuela Nacional de Salud Pública (ENSAP); 2010.
7. Castell-FloritSerrate P Saber qué hacer en la dirección de la salud pública. La Habana: Editora Política; 2013.
8. Arocha Meriño C. La dinámica del líder en el proceso de cambio organizacional. INFODIR. 2015 [acceso 14/2/2018];0(21):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/167
9. Varens Albelo V, Oropesa Varens M, Sarduy Avalo M. Vinculación del pensamiento revolucionario del Che en la preparación y superación de los cuadros cubanos. La Habana: MES. 2013 [acceso 11/5/2018]. Disponible en: http://folletosg.mes.gob.cu/Base%20electronica/2013/n%C3%BAmero%203/1Articulo%20FG%20UCF%202.pdf
10. Linares Borrell MA. Enfoque de mejora continua para la capacitación de directivos mediante equipos de trabajo [Internet] . La Habana: MES. 2004 [acceso 2/4/2018]. Disponible en: http://folletosg.mes.gob.cu/Base%20electronica/2004/9/488040903.pdf
11. Dictamen de la Comisión No. 3 de la Conferencia Nacional del PCC [Internet]. La Habana: PCC. 2012 [acceso 8/4/2018]. Disponible en: http://www.pcc.cu/pdf/congresos_asambleas/vi_congreso/comision3.pdf
12. Dirección de Cuadros del CECM. Estrategia Nacional de Preparación y Superación de Cuadros del Estado y del Gobierno y sus reservas. La Habana: CECM; 2010.
13. Propuesta Diplomado Administración Pública para Escuela Superior de Cuadros del Estado y el Gobierno. La Habana: Universidad de La Habana; 2011.
14. Redacción Nacional. Cuba y China suscriben acuerdo para la capacitación de cuadros. Granma. 28 Nov 2014 [acceso 20/3/2018]:[aprox. 2 p.]. Disponible en: http://www.granma.cu/cuba/2014-11-28/cuba-y-china-suscriben-acuerdo-para-capacitacion-de-cuadros
15. Yero Domínguez M, Bauzá Vázquez E, Bello Rodríguez A, Pérez Ávila J, Borrero Rivero R. La preparación y superación de los cuadros y reservas a través de la implementación del Diplomado de Administración Pública en la Provincia Las Tunas, Cuba. Folletos Gerenciales. 2017 [acceso 20/3/2018];19(3):200-13. Disponible en: https://folletosgerenciales.mes.gob.cu/index.php/folletosgerenciales/article/view/22
16. Bustamante Alfonso LM, Arocha Mariño C, Vidal Ledo MJ. Retos pedagógicos del claustro del Diplomado de Administración Pública en el contexto cubano actual. INFODIR. 2014 [acceso 22 May 2018];0(16):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/7
17. González Cárdenas L, Segredo Pérez AM, Fernández Díaz I, López Puig P, Herrera Alcazar V, Cuesta Mejía L, et al. Impacto de la primera edición del diplomado Dirección en la Atención Primaria de Salud. Educ Med Super. 2013 Jun [acceso 12/5/2018];27(2):166-72. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000200003&lng=es
18. Jorna Calixto AR, Bustamante Alfonso LM, Véliz Martínez PL. Caracterización del proceso de enseñanza-aprendizaje del Diplomado en Administración Pública. Educ Med Super. 2012 [acceso 31/7/2017];92(4):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v29n4/ems12415.pdf
19. Santana Espinosa MC. El Directivo. Riesgo o fortaleza para la sostenibilidad del Programa Materno Infantil en Cuba. INFODIR. 2016 [acceso 2/4/2018 ];0(6):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/292
20. Martín Linares X. Análisis de las necesidades de aprendizaje de los directivos del Sistema Nacional de Salud y su relación con el desarrollo del Diplomado de Dirección en Salud I [tesis]. La Habana: Escuela Nacional de Salud Pública; 2004.
21. Guevara E. El cuadro, columna vertebral de la revolución. Revista Cuba Socialista. 1962 Sep [acceso 25/11/2017]. Disponible en: http://www.cubasocialista.cu/?q=el-cuadro-columna-vertebral-de-la-revolucion
22. Pacheco Díaz LC, Ramírez Albajés CR, Tapia Abril PP, Pastrana Fundora FM, Bressler Romero LM, Chacón Bayard E, et al. Diplomado de Dirección en Salud, su utilidad desde las opiniones de un grupo de cursistas. 2017. INFODIR. 2018 [acceso 2/5/2018];0(26):[aprox. 7 p.]. Disponible en: http://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/447
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have published with this journal, accept the following terms:
a. The authors will keep their copyright and guarantee the magazine the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work as long as the author and first publication of this magazine are indicated.
b. The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g.: in institutional telematic archives or in their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work. (See The effect of open access).