System of educational actions in oral health "Alerta Feliz", recommendations for its extension in Cuba
Keywords:
health planning, educational action system, oral healthAbstract
Introduction: The "Alerta Feliz" system of educational actions has been implemented in several municipalities in Cuba. There is evidence of the effectiveness of "Alerta Feliz", but there are no published methodological recommendations for its application and extension. Objective: To make a methodological proposal for the planned extension of the "Happy Alert" system of educational actionsMethods: We conducted a literature search, with no restriction year in databases, serials and grey literature. The elaboration of the methodological proposal was based on the process of health planning and on three moments: practical application of "Alerta Feliz", international workshop of children's oral health and, visits to institutions, dentistry units and training of the work team in health planning.
Results: The methodological proposal was detailed according to three stages of planning: diagnosis, execution and follow-up.
Conclusions: The integration of health planning in "Alerta Feliz" allows an efficient use of resources, promotes continuous improvement because it is flexible and adaptable, contributes to intersectoriality, and integrates education, oral health, and the family, which favors integral health as a value.
Downloads
References
2. Sección de Promoción de Salud. Instituto de Salud Pública. Manual de Educación para la Salud. Navarra: ONA Industria Gráfica; 2006. p 132–151. Disponible en: https://www.navarra.es/NR/rdonlyres/049B3858-F993-4B2F-9E33-2002E652EBA2/194026/MANUALdeeducacionparalasalud.pdf
3. Morgado DE. Anexo 10 Programa Educativo "Aprendo a cuidar mis dientes". En: Programa Nacional de Atención Estomatológica Integral a la Población. La Habana: MINSAP; 2009
4. Morgado DE. Anexo 11 Programa Educativo de Salud Bucodental "Cuida tu sonrisa y la de los tuyos" En: Programa Nacional de Atención Estomatológica Integral a la Población. La Habana: MINSAP; 2009
5. Pineault R, Daveluy C. La planificación sanitaria.Conceptos, Métodos, Estrategias. 2da edición. Barcelona: Masson SA y Salud y Gestión.1989
6. Peralta JA, Chaviano I, Veliz M, Peñarredonda A. Aspectos sociales de la planificación de salud em Cuba. En: Galvez AM, García A (comps), Resultados de investigación en Economía de la Salud. La Habana: Editorial Ciencias Médicas;2014. p. 228-235 Disponible en: http://www.bvscuba.sld.cu/libro/resultados-de-investigacion-en-economia-de-la-salud/
7. MINSAP. Manual de procedimientos para la atención estomatológica de la población menor de 19 años. La Habana: Editorial Ciencias Médicas. 2018
8. Calzadilla AR, Zaldívar CV. Estrategias y resultados de la atención estomatológica a niños y adolescentes. RevCubanaEstomatol[Internet].2003[Citado 2019 Jul 30]; 40(1).Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75072003000100008
9. MINSAP Dirección de Registros Médicos y Estadísticas de Salud. Anuario Estadístico de Salud 2018. La Habana Editorial Ciencias Médicas; 2019 Disponible en: http://files.sld.cu/bvscuba/files/2019/04/Anuario-Electr%C3%B3nico-Espa%C3%B1ol-2018-ed-2019-compressed.pdf
10. PAHO/WHO. Health Situation in the Americas: Core Indicators 2018. [Internet].2018 [Citado 2019 Jul 30];Washington, D.C. Disponible en:http://iris.paho.org/xmlui/bitstream/handle/123456789/49511/CoreIndicators2018_eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y
11. O’Connell J, Gálvez AM, Scandlyn J, Sala MR, Martín X. A Collaboration to Teach US MPH Students about Cuba’s Health Care System. MEDICC Review, 2018: 20(2), p 49-53 Disponible en: https://www.scielosp.org/scielo.php?pid=S1555-79602018000200049&script=sci_arttext
12. Hernandez Estrada L, Galvez AM, Castañeda Abascal IE. Costos y efectos del sistema de acciones educativas “Alerta Feliz” Bauta 2017. La Habana: Escuela Nacional de Salud Pública [Tesis de Maestría]. 2017
13. Gómez Ortiz ME, Galvez AM, CastañedaAbascal IE. Costos y efectos del sistema de acciones educativas “Alerta Feliz”. Cienfuegos 2018. La Habana: Escuela Nacional de Salud Pública [Tesis de Maestría] 2019
14. González Y, Galvez AM, Castañeda IE. Costos y efectos del sistema de acciones educativas “Alerta Feliz”. Artemisa. Escuela Nacional de Salud Pública [Tesis de Maestría]. 2017
15. Sala MR, Gálvez AM, Garro P, Cepero A, Cepero L. Folleto educativo Alerta Feliz: Salud Bucal y sostenibilidad medioambiental. La Habana.2017. [En línea]Convención Internacional de Salud, Cuba Salud 2018. [Citado: 2019 agos 8]. Disponible en: www.convencionsalud2018.sld.cu
16. Ministerio de Economía y Planificación de Cuba. Indicaciones Metodológicas para la Elaboración del Plan 2020. [Internet]. Anexo a la Resolución No. Xxx/2019.[consultado 2019agos 5].Disponible en: https://www.mep.gob.cu/es/planificación
17. López de Castro F, Rodríguez F. Planificación sanitaria (I). SEMERGEN-Medicina de familia.[Internet] 2003;[Consultado 2019 agos 8]29(5):244-54 Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-medicina-familia-semergen-40-articulo-planificacion-sanitaria-i--S1138359303741872
18. Folleto Alerta Feliz [En línea]. Cuba: Infomed; 2012[Fecha de acceso:8 de agosto de 2019]. URL disponible en: https://temas.sld.cu/puericultura/2012/09/06/folleto-alerta-feliz/
19. Galvez A. Guía metodológica para la evaluación económica en salud. Cuba, 2003. Rev Cubana Salud Pública. 2004; 30(1):1-38
20. Rodríguez FP, Peiró M. La planificación estratégica en las organizaciones sanitarias. [En línea]. Resvespcardiol: 2012 [Fecha de acceso:8 de agosto de 2019].65(8) URL disponible en: https://www.revespcardiol.org/es-la-planificacion-estrategica-organizaciones-sanitarias-articulo-S0300893212002588
21. Gadea A. Planificación y dirección por objetivos. [Internet].[consultado 5 agosto de 2019].Disponible en: ftp://ftp.formainap.navarra.es/2014/9812-Taller%20de%20gestion%20por%20objetivos/07%20Planificacion%20por%20objetivos+CMI%20Albert%20Gadea.pdf
22. Escalona T. Piquera Y. Infante P. Merino Y, RamirezMI. Estrategia educativa para disminuir la caries dental en escolares. Multimed. 2015; 19(3)Disponible en:https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=59178
23. Serrano KM, Batista AL, Arevalo DN, Buitrago AA, Leyva AE. Intervención educativa “Aprendo a cuidar mis dientes” en la escuela primaria especial La Edad de Oro. CCM 2017; (3) Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812017000300005
24. Ruiz N, Díaz JE, Rodríguez EM, Álvarez E, Vargas Y, Soberats M. Programa educativo sobre hábitos bucales deformantes en escolares del seminternado Juan José Fornet Piña. CCM 2014; 18(4) Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000400006
25. Escalona OD, Escalona OA, AleagaCO, Suarez RM. Promoción de salud bucal y nivel de conocimientos sobre el primer molar permanente en niños. Medimed 2015;19(2) Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=56860
26. Avalos JC, Huillca N, Picasso MA, Omori E, Gallardo A. Nivel de conocimientos en salud oral relacionado con la calidad de la higiene oral en escolares de una población peruana. KIRU. 2015;12(1):61-5 Disponible en: https://www.usmp.edu.pe/odonto/servicio/2015/Kiru_12-1_v_p61-65.pdf
27. Cruz RM, Saucedo GA, Ponce ER, Pedraza AG. Aplicación de un programa preventivo de salud bucal en escuelas primarias mexicanas. Revista Cubana de Estomatología 2017;54(4) Disponible en: http://www.revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/1276/417
28. Cardozo BJ, Sanz GE. Implementación de programas preventivos de salud bucal en escuelas de Mercedes Corrientes. Revista de Extensión de la UNC.2015; 6 Disponible en: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/7659
29. Soto A, Sexto NM, Gontán N. Intervención educativa en salud bucal en niños y maestros. Medisur. 2014; 1 (12): 24-34 Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2014000100004
30. Perez M, Ibarcena L. Impacto de los juegos lúdicos en la práctica de higiene bucal en niños con dentición mixta. Revista Evidencias en Odontología Clínica. 2017; 1(3) Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/335482222_IMPACTO_DE_LOS_JUEGOS_LUDICOS_EN_LA_PRACTICA_DE_HIGIENE_BUCAL_EN_NINOS_CON_DENTICION_MIXTA
31. Ghezzi L, Reyes C; Chávez G. Eficacia del programa educativo lúdico “aprendiendo a cuidar tu boca” en escolares de la institución educativa Miguel Grau. KIRU. 2015;12(2):54-59. Disponible en: https://www.usmp.edu.pe/odonto/servicio/2015/Kiru_12-2_v_p53-58.pdf
32. Hernández J, Oviedo MP, Rincón AY, Haskpiel MC, Mantilla BP. Tendencias teóricas y prácticas de la promoción de la salud en el ámbito escolar en Latinoamérica. Revista de la Universidad Industrial de Santander. Salud. 2019; 51(2) Disponible en: https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistasaluduis/article/view/9542/9337
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have published with this journal, accept the following terms:
a. The authors will keep their copyright and guarantee the magazine the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work as long as the author and first publication of this magazine are indicated.
b. The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g.: in institutional telematic archives or in their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work. (See The effect of open access).
