Characterization of participants in the Diploma in Public Administration. National School of Public Health, 2018-2019
Keywords:
graduate, public administration, managementAbstract
Introduction: The preparation and overcoming of cadres and reserves is carried out according to the policies of the Cuban Communist Party, the State and Government. The National School of Public Health, in its capacity as a branch school for the preparation of cadres and reserves in the health sector, was considered one of the institutions authorized to teach the Diploma in Public Administration. 475 managers graduated in the 22 editions carried out in the period between February 2012 and November 2019.Objectives: To characterize the participants of the editions of the Diploma in Public Administration developed at the National School of Public Health in 2018 and 2019 and to describe the results of the diploma according to the students' perception.
Methods: A descriptive and retrospective study was conducted. The universe consisted of 72 managers who attended the four editions of the Diploma in Public Administration at the National School of Public Health in 2018 and 2019.
Results: The highest percentage was female, aged 41 to 50, working at the Ministry of Public Health, with 1 to 5 years of tenure, and the highest percentage was among the cadres.
Conclusions: The majority of students were cadres, under 50 years of age, and expressed satisfaction with the knowledge acquired in the different courses of the diploma program, which are useful for their daily work and therefore they perceive to be better prepared to exercise the functions of control, planning and execution of the assigned tasks.
Downloads
References
2. Moynelo Rodríguez H, Peña Vázquez D, Fernández Oliva B, Batista Gutiérrez T. Estrategia de superación para perfeccionar la labor de dirección de los jefes de departamento docente de la Facultad de Ciencias Médicas "General Calixto García". Educación Médica Superior [Internet]. 2018 [citado 1Jun 2018];32(1):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1205
3. Williams Serrano Sandra, Garcés Garcés Blanca. La formación de habilidades investigativas en la Universidad Médica. Realidades y perspectivas. Medisur [Internet]. 2018 Abr [citado 2 Jun 2018]; 16(2): 267-279. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2018000200010&lng=es
4. García Batan Jorge; Pimentel PinaRaynelda V. del Carmen y Colunga Santos Silvia. Formación y desarrollo de la competencia toma de decisiones gerenciales en directivos empresariales a través del posgrado.Rev retos [online]. 2016, vol.10, n.2 [citado 1 Jun 2018], pp. 121-140. Disponible en: <http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552016000200008&lng=es&nrm=iso>. ISSN 2306-9155.
5. León Cabrera P, Arocha Mariño C, García Milian AJ,Jorna Calixto AR, CarnotaLausán O, Castell FloritSerrate P. Propuesta de acciones para la utilización de las tecnologías gerenciales por egresados de la especialidad de Organización y Administración en Salud. INFODIR [Internet]. 2018 [citado 1 Jun 2018];0(26):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/433
6. CarnotaLauzán O. Biblioteca Virtual para formación postgraduada de directivos del sector salud. Versión 2010. [CD- ROM]La Habana: Escuela Nacional de Salud Pública (ENSAP); 2010.
7. Castell–FloritSerrate P Saber qué hacer en la dirección de la salud pública. Editora Política. La Habana Cuba. 2013
8. Arocha Meriño C. La dinámica del líder en el proceso de cambio organizacional. Revista INFODIR [revista en Internet]. 2015 [citado 14 Jun 2017];0(21):[aprox. 0 p.]. Disponibleen:http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/167
9. Vidal Ledo MJ. Che Guevara - El cuadro, columna vertebral de la revolución. INFODIR [Internet]. 2017 [citado 2 Jun 2018];0(0):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/82
10. Linares Borrell María de los Ángeles. (2004, julio 14). Enfoque de mejora continua para la capacitación de directivos. [citado 2 Jun 2018] Disponible en: https://www.gestiopolis.com/enfoque-mejora-continua-capacitacion-directivos/
11. Dictamen de la Comisión No. 3 de la Conferencia Nacional del PCC. [Internet] 2012 [citado 8 Jun 2018]. Disponible en: http://www.pcc.cu/pdf/congresos_asambleas/vi_congreso/comision3.pdf
12. Estrategia Nacional de Preparación y Superación de Cuadros del Estado y del Gobierno y sus reservas. Dirección de Cuadros del CECM. Julio 2010.
13. Colectivo de autores. Propuesta Diplomado Administración Pública para Escuela Superior deCuadros del Estado y el Gobierno. Universidad de La Habana. Año 2011
14.Redacción Nacional del Periódico Granma. Cuba y China suscriben acuerdo para la capacitación de cuadros. Internet 2014. [citado 20 Jun 2018]; [aprox. 2 p.]. Disponible en:http://www.granma.cu/cuba/2014-11-28/cuba-y-china-suscriben-acuerdo-para-capacitacion-de-cuadros
15. Yero Domínguez Maikel et al. La preparación y superación de los cuadros y reservas a través de la implementación del Diplomado de Administración Pública en la Provincia Las Tunas, Cuba. Folletos Gerenciales, [S.l.], v. 19, n. 3, p. 200-213, feb. 2017. ISSN 1817-1788. Disponible en: <https://folletosgerenciales.mes.gob.cu/index.php/folletosgerenciales/article/view/22>. Fecha de acceso: 12 jul 2018
16. Bustamante Alfonso LM, Arocha Mariño C, Vidal Ledo MJ. Retos pedagógicos del claustro del Diplomado de Administración Pública en el contexto cubano actual. INFODIR [Internet]. 2014 [citado 2 Jun 2018];0(16):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/7
17. González Cárdenas Lilia, Segredo Pérez Alina María, Fernández Díaz Ivonne, López Puig Pedro, Herrera Alcazar Violeta, Cuesta Mejía Leonardo. Impacto de la primera edición del diplomado Dirección en la Atención Primaria de Salud. EducMed Super [Internet]. 2013 Jun [citado 12 Jul 2018]; 27(2): 166-172. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000200003&lng=es.
18. Jorna Calixto AR, Bustamante Alfonso LM, Véliz Martínez PL Caracterización del proceso de enseñanza-aprendizaje del Diplomado en Administración Pública. Educación Médica Superior [Internet]. 2012. [citado 31 Jul 2014];[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v29n4/ems12415.pdf
19. Santana Espinosa MC. El Directivo. Riesgo o fortaleza para la sostenibilidad del Programa Materno Infantil en Cuba. INFODIR [Internet]. 2016 [citado 2 Jun 2018 ];0(6):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/292
20. Martín Linares X. Análisis de las necesidades de aprendizaje de los directivos del Sistema Nacional de Salud y su relación con el desarrollo del Diplomado de Dirección en Salud I [tesis]. La Habana: Escuela Nacional de Salud Pública; 2004.
21. Guevara E. El cuadro, columna vertebral de la revolución. Revista Cuba Socialista [Internet]. 1962 Sep [citado 25 Nov 2014]. Disponible en:http://www.cubasocialista.cu/?q=el-cuadro-columna-vertebral-de-la-revolucion
22. Pacheco Díaz LC, Ramírez Albajés CR, Tapia Abril PP, Pastrana Fundora FM, Bressler Romero LM, Chacón Bayard E. Diplomado de Dirección en Salud, su utilidad desde las opiniones de un grupo de cursistas. 2017. INFODIR [Internet]. 2018 [citado 2 Jun 2018 ];0(26):[aprox. 7 p.]. Disponible en: http://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/447
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have published with this journal, accept the following terms:
a. The authors will keep their copyright and guarantee the magazine the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work as long as the author and first publication of this magazine are indicated.
b. The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g.: in institutional telematic archives or in their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work. (See The effect of open access).